Gekås nya avdelning Boris Lennerhov
Gekås nya avdelning Boris Lennerhov Bild: Håkan Johansson

Kassastrul på Gekås när betalsystemet la av

Strax innan det var dags att stänga varuhuset på torsdagskvällen slutade kassasystemet att fungera. ”Det som inte fick hända hände” säger vd Boris Lennerhov.

ANNONS
|

Vid 19.30-tiden på onsdagskvällen skulle de sista kunderna ta sig igenom kassorna. Cirka 500 personer befann sig i varuhuset när bankens betalsystem slutade fungera vilket innebar att kunderna inte kunde betala med kort.

– Det löste sig genom att kunderna kunde betala med kontanter, vissa fick gå ut till en bankomat för att ta ut pengar och andra swishade, förklarar Boris Lennerhov, Gekås vd.

Både under tisdagen och onsdagen hade Gekås många besökare, men under torsdagen minskade trycket. Det, plus att avbrottet inträffade strax innan det var dags att stänga butiken, gjorde att konsekvenserna inte blev så stora som de hade kunnat bli om avbrottet inträffat när det var fler kunder i butiken.

ANNONS

– Det var tur att det inte hände när vi inte hade corona. Då hade det varit dubbelt så många kunder. Nu blev det inte så farligt, säger Boris Lennerhov.

Eftersom varannan kassa är stängd på grund av pandemin fylldes det på i de kassor som var öppna. När trycket var som störst var det ett tiotal som köade till varje kassa medan man försökte lösa betalningarna på olika sätt. Vid 20.30-tiden var alla kunder ute ut varuhuset.

Läs mer här: Gekås tappade ”bara” 100 miljoner i juni

Läs mer här: Lägenheter med hotellstandard ska byggas nära Gekås entré

Läs mer här: Boris Lennerhov: Gekås förskonat från corona

Läs mer här: Anställda på Gekås nöjda över smittskyddsarbetet

ANNONS