Kanske olagligt att Wernersson fick kommunalt uppdrag

Magnus Wernersson och Wernersson Idé har i många år skött den externa kommunikationen åt kommunens näringslivsbolag. Styrelseordförande för Falkenbergs Näringsliv AB är kommunrådet Mari-Louise Wernersson (C). Hon är också hälftenägare i Wernersson Idé.

ANNONS
|

HN granskar

Om familjeband, makt och trovärdighet

Att sitta som styrelseordförande i ett kommunalt bolag som gör affärer med ett företag där man är hälftenägare behöver inte vara juridiskt fel, det beror bland annat på vem som fattat beslutet att anlita företaget. Däremot hamnar det enligt forskare HN talat med på en etisk gråskala där frågetecken väcks om vem som tjänar på affären, vilket kan leda till sviktande förtroende för kommunen.

– Det här är en tjänstemannafråga, inget jag lägger mig i. Revisorerna har kollat på detta flera gånger, säger Mari-Louise Wernersson.

ANNONS

Samarbetet mellan Magnus Wernersson och näringslivsbolaget började 2001 när han blev tillfrågad om att hitta på en kampanj för att få männi­skor att flytta till Falkenberg. Det blev en ny hemsida och ett nyhetsbrev. Arbetet rullade på.

– Jag kände att det blev konstigt 2006 när Millis blev kommunråd. Då pratade jag med Jan Stålnacke, dåvarande näringslivschefen, som inte tyckte att det var något problem, säger Magnus Wernersson.

Lösningen blev ett nytt avtal, inte direkt med näringslivsbolaget utan som underleverantör till Hallands Nyheters då helägda dotterbolag Hallands Nyheter Civiltryckeri AB som senare blev V-tab.

– Precis som med många andra projekt jag var inblandad i. Men jag har aldrig fått några uppdrag av Millis.

År 2011 upphandlade näringslivsbolaget för första gången kommunikationstjänsten, och Wernersson Idé var ett av två företag som lämnade in anbud. Wernersson Idé var inte billigast, men anbudet ansågs ändå vara det mest fördelaktiga när anbuden prövades. Båda anbuden fick goda omdömen.

Avgörande var två kriterier:

• referenserna, där Wernersson Idé fick omdömet ”Mycket bra. Relevanta referenser med tydlig koppling till uppdraget.”

• hur insatt företaget var i det lokala näringslivet. Här konstaterade upphandlaren: ”Mycket bra. Det framgår av anbudet att bolaget har en god insyn i det lokala näringslivet. Genom sitt arbete i Falkenbergs Näringsråd och Falkenbergs Turist AB måste Wernersson Idé AB anses ha en unik insyn.”

ANNONS

De här två faktorerna, övertygande referenser och hur väl insatt företaget är i det lokala näringslivet, avgjorde och, ansåg näringslivsbolaget, uppvägde det högre priset.

Men att ha ett kriterium i upphandlingen som i princip endast ett företag kan uppfylla kan göra upphandlingen olaglig. Likabehandlingsprincipen i svensk rätt innebär att man inte får otillbörligt gynna någon på någon annans bekostnad, och så kan det vara i det här fallet.

Näringslivsbolaget konstaterar ju i sin utvärdering att Wernersson Idé får anses ha en unik insyn vilket i praktiken omöjliggör för andra företag att vinna upphandlingen.

Det menar Andrea Sundstrand, doktor i offentlig rätt vid Stockholms universitet:

– Ja, det kan anses vara ett oproportionerligt krav som gynnar en viss anbudsgivare.

Så resonerade dock inte Falkenbergs Näringsliv AB vid utvärderingen av anbuden. Företagets vd Catharina Rydberg Lilja och Lina Weetman från kommunens upphandlingsavdelning var de som tittade på de inkomna anbuden.

– Vi grundade beslutet på att Magnus Wernersson satt i styrelsen i bolag och organisationer som har stor insyn i näringslivet, turistbolaget och näringsrådet bland annat. Men också på att han hade verkat under lång tid i kommunen. Då var jag ensam anställd i näringslivsbolaget och relativt ny i kommunen. Det var väldigt viktigt för mig att få någon med stor kunskap om näringslivet, säger Catharina Rydberg Lilja.

ANNONS

Bestämmelserna i lagen om offentlig upphandling ska göra det möjligt för alla som deltar i offentliga upphandlingar att tävla under lika förutsättningar då alla inblandade parter och anbud ska behandlas utan oväsentlig hänsyn. Den förlorande parten i upphandlingen, kunde ha begärt överprövning av upphandlingsbeslutet, men valde att inte göra det.

– Jag blev väldigt förvånad över svaret, och vi tyckte att det var en konstig hantering. Men vi jobbar väldigt sällan med anbud av det här slaget, vi är inte proffs på upphandlingar, och avtalet betydde inte så mycket för oss så vi valde att inte överklaga, säger företagets vd.

I våras skedde en ny upphandling av kommunikationstjänster till Falkenbergs Näringsliv AB, då endast vad gäller nyhetsbrev. Det enda företag som lämnade anbud var Wernersson Idé. Företaget som förlorade den tidigare upphandlingen fick en förfrågan om att lämna anbud på nytt.

– Vi tackade nej eftersom det kändes som det redan var förutbestämt.

Fotnot: Kommunens näringslivsbolag heter Falkenbergs Näringsliv AB och ska inte förväxlas med Näringslivet Falkenberg, den lokala och ideella organisationen med 400 medlemmar som tidigare gick under namnet Falkenbergs näringsråd.

ANNONS