"Jätteovanligt att hjul lossnar"

Behöver man efterdra hjulmuttrarna när man bytt hjul på sin bil? ”Alltid”, svarar Däckia i Falkenberg, men inte alla håller med.

ANNONS
|

I onsdagens tidning berättade vi om Susanne Svensson, vars bil tappade ett framhjul några dagar efter ett verkstadsbesök. Att bilhjul lossnar är ovanligt, men har kanske blivit vanligare.

– Det är särskilt viktigt att man efterdrar hjulbultarna om man har aluminiumfälgar, säger Lars Nilsson på Skrea bilverkstad.

De flesta bilar har numera aluminiumfälgar som standard, eftersom de är lättare än plåtfälgar.

– För att få så bra bromseffekt som möjligt gör man hjulen större, och för att hålla nere vikten gör man fälgarna i aluminium.

En plåtfälg sviktar något och gör att hjulmuttern sitter ”i spänn”. En fälg av aluminium är däremot stum.

ANNONS

– Därför bör man efterdra muttrarna när man kört mellan tjugo och femtio mil. Det kan man göra med ett vanligt fälgkors, säger Lars Nilsson, som någon enstaka gång får in bilar vars muttrar sitter lösa.

Mikael Hägerström arbetar på Allt i Däck i Falkenberg.

– Jag har hållit på med det här i tjugo år och det är jätteovanligt att hjul lossnar. Vi säger aldrig till kunderna att dom ska efterdra hjulen på en personbil, men för sin egen skull kan man göra det efter tio mil.

På Däckia uppmanar man däremot regelmässigt sina kunder att efterdra hjulmuttrarna.

– Vi säger det till dom och har också skyltar i verkstaden. Det är noga med aluminiumfälgar nu på vintern, när det är stora temperaturskillnader mellan inne och ute. Har man satt på hjulen i en lokal där det är 20 grader varmt och kör ut bilen i minus fem grader så är det extra viktigt, säger Niklas Sjöberg.

Under fem år har han aldrig varit med om att hjul lossnat på en personbil.

– Det är viktigt att alla bultar dras lika hårt och att man inte smörjer bultarna. Gängor och anliggningsytor ska vara rena.

För den som aldrig tappat ett hjul framstår det som märkligt att föraren inte märkt något före händelsen. Det tycker även Lars Nilsson, som säger att det ”rasslar rejält i bilen” om ett hjul är på väg att lossna.

ANNONS

– Människor är olika. En del hör minsta missljud i bilen och vill ha det åtgärdat, andra hör nästan ingenting.

ANNONS