"Inte optimalt med sena lektioner"

Trots förlängda skoldagar på Falkenbergs gymnasieskola har större reaktioner uteblivit. De som haft problem ska ha fått hjälp med schemajustering.

ANNONS
|

Enligt verksamhetschef Ulf Olsson har schemat utökats så de flesta klasser har några eller någon dag i veckan som sträcker sig längre än kl 16.00.

– I stort sett alla dagar finns det någon som går till 16.20, 16.30, 17.00. Det finns hela skalan, säger han.

De elever som hört av sig och inte hunnit med buss hem har fått hjälp med justerat schema. Även lärare med för många timmar på en vecka har kunnat vända sig till respektive rektor för hjälp.

– Det är väldigt lite som når fram till mig, jag utgår ifrån att det har löst sig, säger Ulf Olsson.

ANNONS

Läs mer: Så tycker eleverna själva

Det var efter att hus två revs och ersättningspaviljonger kom på plats som problemen började på skolan. Därtill kom en ökande elevskara av främst nyanlända elever, vid terminsstart började 20 fler än de som just lämnat skolan. Med cirka 1 350 elever totalt är Falkenbergs gymnasieskola tillbaka i samma trångbodda situation som den var 2013.

– Extrapaviljonger är en extrakostnad, man tar inte in mer än man behöver. Och de nyanlända behöver finnas i samma lokal under längre tid, det fungerar inte att de måste gå emellan lokaler på grund av språksvårigheter. Så det är väldigt trångbott, berättar Ulf Olsson.

Både elever och lärare ska ha reagerat inför förändringen i slutet av förra terminen, men inte så mycket nu. De som haft problem är främst elever på barn- och fritid- samt naturvetenskapsprogrammet som behövt byta buss i Ullared eller ta buss 517.

Längre skoldagar kommer vara verklighet för flera klasser under åtminstone två, tre år framöver.

– Nyanlända som går i sjuan nu kommer ha lärt sig tillräckligt mycket svenska i nian för att ha behörighet till gymnasiet.

Henrik Hjalmarsson, kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Falkenberg, sitter just nu och går igenom medlemmars scheman för att kartlägga vilka på Falkenbergs gymnasieskola som kan tänkas få problem med arbetstiden. Exempelvis språklärare tidigare har haft svårt att få tiden att gå ihop, både den reglerade arbetstiden på 35 timmar per vecka och tio timmar i förtroendetid ska få plats mellan kl 08 och 17.

ANNONS

– Vad vi har sett är att om en lärare har undervisningstid på morgonen och sedan sent på eftermiddagen så kan det vara svårt att få allt att rymmas, säger han.

Generellt delar Henrik Hjalmarsson uppfattningen att mest reaktioner kom innan förändringen. Efter terminsbörjan har det varit ganska lugnt.

– Men det är klart att synpunkterna finns om man vaskar lite, säger han.

Han kan konstatera att vissa medlemmar bör ha svårt att få ihop arbetstiden. Och han oroar sig för de elever som har längst resväg hem.

– Det är klart att det inte är optimalt att ha sena lektioner, både lärare och elever brukar vara trötta vid det laget, säger Henrik Hjalmarsson.

Läs också:

ANNONS