Hittills har två verkstäder stämplats som Godkänd bilverkstad i Falkenberg och Varberg

Sverige har fått en ny kvalitetsstandard för bilverkstäder och hittills har bara två verksamheter i Falkenberg och Varberg godkänts. Mekanikern Krister Pehrsson hoppas att det här ska hjälpa till att städa upp i branschen, som tidigare fått mycket kritik.

ANNONS
|

Det är branschorganisationerna Motorbranschens riksförbund, MRF, och Sveriges fordonsverkstäders förening, SFVF, som tagit fram den nya standarden som kallas för Godkänd bilverkstad. Kvalitetsstandarden bygger på åtta kontrollpunkter och för att bli godkänd måste verkstaden klara en årlig kontroll och regelbundna stickprover.

– Branschen har ju fått lite kritik under årens lopp, kan man säga. Det här är ett sätt att försöka komma i ordning och rätta upp i leden, säger Krister Pehrsson, servicechef på ATK Servicecenter.

ATK Serviccenter i Falkenberg blev Godkänd bilverkstad i januari och är tillsammans med Deluxe bil i Varberg de enda verkstäderna som blivit det i kommunerna hittills. Kravet är att alla verkstäder som är anslutna till SFVF eller MRF, vilket de allra flesta bilverkstäder är, ska bli godkända innan årsskiftet för att få vara kvar i föreningen. För att godkännas behöver man gå igenom allt från kundmottagande och lokaler till reparationsvillkor och ekonomi.

ANNONS

– Det görs fem stickprover per mekaniker och år där man går igenom de tekniska bitarna. Sen ska man spalta upp och dokumentera allting så att man har koll. Till exempel tittar man på att vi har rätt försäkringar om någonting skulle hända, säger Krister Pehrsson.

Kritiserades av minister

Bakgrunden till den nya kvalitetsstandarden är den kritik som den dåvarande finansmarknadsministern Per Bolund riktade mot branschen 2014 i samband med att teveprogrammet Kalla fakta avslöjade brister. Programmet lämnade tillsammans med MRF in bilar med riggade fel till åtta verkstäder i Stockholmsområdet. Sju av dem misslyckades med att hitta enkla fel i några fall hittade verkstäderna på helt andra fel som enligt dem behövde åtgärdas.

– Det är bedrövligt. Alla kan göra fel, men då måste man se till att rätta till det. Men jag tror att många problem grundar sig i missförstånd mellan kund och verkstad, säger Krister Pehrsson.

– Jag hoppas att branschen får lite upprättelse. Det viktigaste är att kunderna får reda på att den här märkningen finns och att de som sköter sig är godkända.

Godkända bilverkstäder ska inte vara dyrare

Om för många stickprover blir underkända eller om det upptäcks allvarliga brister vid revisionen riskerar man att bi av med stämpeln Godkänd bilverkstad och kastas ut ur MRF eller SFVF.

ANNONS

Ett stickprov kostar 1300 kronor och den årliga revisionen kostar omkring 10 000. Med fem mekaniker på golvet och fem stickprov per man blir det mycket pengar, men enligt Krister Pehrsson är den nya kostnaden inget som kommer att påverka kunderna.

– Nej, det är kostnader man får ta i huset. Till sist kommer alla verkstäder vara med och när alla bär samma kostnader blir det lika för alla, säger han.

Vill se certifikat för mekaniker

Krister Pehrsson hoppas att Godkänd bilverkstad ska städa upp i branschen och vill att man vidtar ännu fler åtgärder för att hålla oseriösa aktörer borta.

– I Sverige finns inga krav på den som startar en bilverkstad och i princip kan vem som helt kan göra det. I Norge och Danmark krävs ett särskilt utbildningsbevis. Jag tycker att det är helt horribelt och att det borde skärpas upp här också. Jag vet att det diskuterats om ett certifikat för mekaniker, så jag hoppas att de ska bli verklighet, säger Krister Pehrsson.

Godkända bilverkstäder i Halland:

ATK Bilservice AB, Falkenberg

Autodena AB, Halmstad

Bennys Servicehall AB, Kungsbacka

Deluxe Bil AB, Varberg

Din Bil, Kungsbacka

Kungsbacka Bilservice, Kungsbacka

Svenstigs Halmstad, Halmstad

ANNONS