Här anländer Barken Viking

Det 115 år gamla fartyget lämnade Göteborg för första gången på 70 år. Resan gick över förväntan och vid 10.40 på söndagen gled Barken Viking in i Falkenbergs hamn.

ANNONS
|

Vid midnatt startade färden för Barken Viking från Göteborg mot Falkenberg. Det gamla fartyget bogserades med hjälp av bogserbåtarna Svitzer Thor och Bob. Den förstnämnda låg framför och Bob efter Barken Viking.

– Det gick väldigt lugnt och fint. Det är första gången hon gick ut på öppet hav på 70 år. Nu gled vi ut och hade två, tre meters marginal under Älvsborgsbron, säger Jens Langert, båtsman på färden och som själv handplockat ett team med erfarna sjömän från bland annat Frankrike, Norge och Danmark.

Var beredda med pumpar

Totalt var de åtta personer ombord fartyget under hela färden.

Drygt tio och en halv timme senare gled Barken Viking, inför säkerligen 100 nyfikna falkenbergare, in i Falkenbergs hamn. Jens Langert och hans kollegor kunde njuta och även andas ut.

ANNONS

– Vi hade ju gått igenom det noggrant och sedan hade vi ett väldigt skönt team ombord med sjömän och folk som kan pumpar och även elektriker. Vi var beredda med stora pumpar om det skulle vara så att det läckte.

– Ett skrov som inte varit ute på öppet hav på 70 år kan innebära överraskningar. Men det var helt torrt i henne, säger Jens Langert.

Vid tolv på söndagen låg Barken Viking tryggt och vilade vid kajen. Då kunde besättningen, lite småslitna efter ett långt pass, kliva in på fast mark igen.

– Vi delade upp oss i två vaktlag, så vi fick runt tre timmars sömn per gäng, säger Jens Langert.

I hamn stod Karin Lottkärr, projektledare för det kommunala bolaget Higab som äger båten.

– Det gick ju faktiskt lite fortare än vi tänkt. Vädret var perfekt, inga vindar och ingen sjö. Optimalt, säger hon.

Arbetet inleds redan under måndagen

I Falkenberg ska Barken Viking läggas upp på varv. Det arbetet inleds under måndagen. Då kommer skrov, botten, undermaster och övrig rigg att målas om och även ny teknik ska installeras. Arbetet förväntas ta tre veckor.

– Det ska givetvis bli intressant att ta hand om ett sådant gammalt fartyg. En utmaning men även en fjäder i hatten för oss, säger Jan-Olof Carlsson, vd för Falkvarv.

ANNONS

Redan vid 8-tiden på måndagen drar personalen på Falkvarv igång med arbetet.

– Vi kommer att ha dykare nere innan vi lyfter henne. Vi har varit i kontakt med dockmästaren som dockade henne för tio år sedan och fått rätt mycket information, säger Jan-Olof Carlsson.

Skrovet ska ytbehandlas, det samma gäller alla master. För att handskas med masterna krävs en extra insats.

– Vi måste bygga ställning mot alla master, den högsta är 40 meter hög och de andra 32, 33 meter från däck. På tisdag kommer vi bygga ställning, säger Jan-Olof Carlsson.

Fartyget är byggt 1906 på skeppsvarvet Burmeister & Wain i Köpenhamn och det största segelfartyg som byggts i Norden.

Byggdes som skolfartyg

Den byggdes som ett skolfartyg med plats för 80 elever för att utbilda sjömän i den danska handelsflottan. Senare blev det många lastresor runt hela världen, som exempelvis Chile, Peru och Australien.

1957 bogserades fartyget till Göteborg och Lilla Bommen då Göteborgs stad köpte henne. Sedan dess har Barken Viking legat kvar och blivit ett känt landmärke i Göteborg. Numera används den som hotell, restaurang och konferensanläggning och drivs av förre fotbollsspelaren Mak Adam Lind.

Under åren har underhållet skötts i Göteborg men sedan den nya Hisingsbron byggdes kommer båten inte fram till Gotenius varv. Därför blev det Falkvarv och Falkenberg den här gången.

ANNONS
ANNONS