Gekås kan låna ut pengar till bättre vägar

Gekås ständiga expansion ställer krav på bättre vägar. Företagets vd Boris Lennerhov är uppgiven över att inget händer och är beredd att låna ut 100 miljoner till Trafikverket. –  Det skulle vara en ganska bra investering, säger han.

ANNONS
|

Den senaste tiden har varuhuset haft runt 23 000 besökare varje dag men det kan bli över 28 000 om ett väderomslag får semesterfirarna på shoppinghumör. De som kommer från Varbergshållet via väg 153 riskerar att vara de som först drabbas av trafikstockningar.

– Den vägen behöver rätas ut och dras förbi flera samhällen, säger Boris Lennerhov som samtidigt vet att det också finns många begränsningar i vägarna från Falkenberg, Borås och Värnamo.

– Det har inte hänt något med vägarna på 15 år men vi har femfaldigat antalet besökare. Sen har vi 900 anställda och ett hundratal byggjobbare som varit här de senaste åren. Men det gäller inte bara oss, man ska köra säkert och man ska kunna bo och leva utmed vägarna, säger han.

ANNONS

Om Gekås fortsätter i samma takt kommer det att vara runt 10 miljoner besökare i Ullared 2021, en fördubbling av dagens trafik. Samtidigt finns det inga uttalade planer på vägombyggnader under samma tid.

För sju år sedan gjorde Trafikverket en planering av ombyggnad av väg 153, från Rolfstorp till Ullared, och väg 154, från Gödeby till Älvsered, en ombyggnad som då beräknades kosta 315 miljoner kronor.

Men när detta ska genomföras är oklart. Eventuellt kommer väg 153 med i nästa plan för de kommande tio åren.

Boris Lennerhov är medveten om Gekås speciella situation där en ort med knappt 9 00 invånare domineras av ett företag. Han påpekar att företaget betalat för stora delar av väganslutningarna runt företaget och till de 3 000 parkeringsplatserna.

Nu försöker Lennerhov påverka beslutsfattarna, senast vid Almedalsveckan i Visby, att rusta upp vägarna till samhället.

– Titta på vägarna som byggts i Trollhättan kring Saab och nu ska vägarna byggas om till Olofström där Volvo har en fabrik. Volvo och Saab är mycket starkare företag och bättre på att lobba än vad vi är. Tror du att Volvo och Saab har betalat det här?

Han pekar också på den infrastruktur som byggts kring gruvnäringen med offentliga pengar.

Trots den upplevda orättvisan är Gekås ledning beredd att skjuta till pengar. Boris Lennerhov vill inte uppge exakta villkor men kan tänka sig att diskutera ett lån på runt 100 miljoner kronor med förmånlig ränta.

ANNONS

-Skulle det få något att hända så vore det bra.

Vägbyggare också? Boris Lennerhov, vd på Gekås, säger att företaget kan vara med och finansiera bättre vägar till Ullared.

ANNONS