Anneli Andelén (C) och Ninni Gustavsson (M).
Anneli Andelén (C) och Ninni Gustavsson (M). Bild: Alexandra Nordwall

Gångbron över Ätran kan stå klar 2023

Oppositionspartierna i Falkenberg vill ta på sig ledartröjan om att bygga en gångbro över de gamla järnvägsfundamenten i Ätran. Något som glädjer hotellägaren Stefan Alexandersson, som tog initiativ till idén. – Det är detta vi har strävat efter, säger han.

ANNONS
|

Det har funnits flera förslag under åren om vad man skulle kunna göra av de gamla järnvägsfundamenten som ligger i Ätran mellan Tullbron och Söderbron – och nu kan ett förslag som från början kom från näringslivet bli av.

Moderaterna och Centerpartiet har lagt in förslaget om gångbron i sin budget, och ser flera möjligheter med bygget.

– Vi var på bollen direkt, och vill att vi ska göra det i morgon, säger Anneli Andelén (C).

– Folk är förbaskat trötta på att se pelarna, och det är dags att det händer något, säger Ninni Gustavsson (M).

Enligt Moderaterna och Centerpartiet skulle gångbron vara en tillgång trots närheten till både Tullbron och Söderbron.

ANNONS

– Den här bron blir bil- och cykelfri. Det blir en kombination av att ta vara på fundamenten och koppla samman stranden och staden, säger Anneli Andelén (C).

”Ju mer spektakulärt – ju bättre”

Det var hotellägaren Stefan Alexandersson som tog initiativ till gångbron, och har startat en projektgrupp för brobygget tillsammans med företagarna Heléne Stålbom, Johan Strömberg, Andreas Winter och Niklas Larsson.

Det är en solig eftermiddag på uteplatsen vid Hotell Hamngatan 27, när de spånar kring hur gångbron skulle kunna se ut. Entusiastiskt spottar de ur sig idéer om att integrera bron med järnvägsfundamenten, slå upp en servering mitt på bron, eller varför inte en konsertplats på somrarna? En sak är de i alla fall eniga om: gångbron måste bli en turistattraktion.

– Ju mer spektakulärt – ju bättre. Det kan bli Falkenbergs svar på Karlsbron i Prag, skrattar Heléne Stålbom.

Personerna i projektgruppen från vänster: Niklas Larssson, Andreas Winter, Johan Strömberg, Stefan Alexandersson och Heléne Stålbom.
Personerna i projektgruppen från vänster: Niklas Larssson, Andreas Winter, Johan Strömberg, Stefan Alexandersson och Heléne Stålbom. Bild: Alexandra Nordwall

Väntas kosta uppemot 25 miljoner kronor

Villkoret för att bron ska bli av är att näringslivet tillsammans med Falkenbergs sparbank och kommunen står för en tredjedel av finansieringen var. I nuläget väntas bygget gå på mellan 20-25 miljoner kronor.

– Vi behöver 200 företag garanterat, säger Stefan Alexandersson.

Planen har hela tiden varit att projektgruppen ska intressera fler företag att sponsra bygget genom att erbjuda företagsexponering av något slag på bron. Men förra våren pausades jagandet efter finansiärer på grund av pandemin.

ANNONS

– Det finns ingen anledning att kontakta näringslivet mitt under en pandemi, säger Stefan Alexandersson.

Projektgruppen planerar att återuppta arbetet med att få med sig fler företagare till hösten. Något som de tror blir lättare nu trots pandemin, eftersom de har flera politiker med sig.

– Det finns flera företag som det har gått bra för också. Det här blir en liten spark i baken för oss att nu måste vi fortsätta, säger Heléne Stålbom.

Så här kan gångbron se ut enligt projektgruppens vision. De befintliga brofundamenten har kapats rejält för att den planerade bron inte ska hamna för högt ovanför vattenytan. Brons bredd är åtta meter, men på mitten breddas den. Bild: Dick Holst
Så här kan gångbron se ut enligt projektgruppens vision. De befintliga brofundamenten har kapats rejält för att den planerade bron inte ska hamna för högt ovanför vattenytan. Brons bredd är åtta meter, men på mitten breddas den. Bild: Dick Holst

Bron kan stå klar 2023

Kommunstyrelsens ordförande Per Svensson (S) håller inte med oppositionen om att de är de dragande i frågan.

– Det här har vi prioriterat och tagit med till budgetarbetet. Det är en sak att prata och en annan sak att göra verklighet, säger han.

Per Svensson (S) hoppas att de kan börja bygga bron 2023 och att den ska stå klar några månader senare samma år. Anledningen till varför det inte går att tidigarelägga bygget beror på att det måste göras flera undersökningar om området först.

– De sakkunniga på kommunen bedömer att det kräver mycket tid. Det är ett Natura 2000 område, och det finns flera saker man måste ta hänsyn till. Det kräver också att alla tre parter får ihop pengar, säger han.

ANNONS

LÄS MER:Planer för bro över Ätran pausade på grund av covid-19

LÄS MER:Näringslivet och sparbanken satsar på en bro över Ätran

ANNONS