Från toppjobb som pilot i Dubai till arbetslös i Falkenberg

Niklas Halén arbetade som kapten för världens största flygplan. Frun Agata och barnen trivdes i villaområdet i exotiska Dubai. Då slog coronapandemin till. Nu tvingas familjen starta om som arbetslösa i Falkenberg.

ANNONS
|

Agata stoppar in fler vedbitar i den öppna brasan och kryper upp, iklädd stora innetofflor runt fötterna, i den rymliga soffan. Barnen Maya, 9 år, och Liam, 7 år, har satt sig med varsin läsplatta. Niklas tittar ut genom fönsterrutan och suckar:

– Det var en grym omställning att gå från december i Dubai när vädret är som bäst till december här i Halland. Det är faktiskt svårt att få ut barnen över huvud taget, säger han.

Att de skulle sitta här i en villa på Fajans i Falkenberg var inget de hade planerat. Men för familjen Halén kastades hela tillvaron omkull när coronaviruset slog klorna om världen.

ANNONS

Lockades av att flyga världens största

Niklas Halén, 37 år, är född och uppväxt i Sollefteå och drömde redan som liten parvel om att flyga och bli pilot. Via flyggymnasium i Västerås tog han klivet ut i en karriär som förde honom till en tjänst i Krakow, där han träffade blivande frun Agata. Därefter följdes de åt till London, Milano och Lissabon.

Vi är framme vid 2014. Niklas och Agata kände efter åren i Europa att de ville testa något helt nytt. Dubai och flygbolaget Emirates lockade. Niklas hade av kollegor hört gott om tillvaron i miljonstaden i Förenade Arabemiraten.

Dessutom lockades han av att få flyga världens största passagerarflyg: Airbus A380 som tar upp till 615 passagerare, är 80 meter mellan vingspetsarna och väger 575 ton.

Flygbolaget ordnade en villa i ett område där de flesta av företagets anställda bodde. Niklas, Agata, Maya och Liam hittade rätt. De trivdes med grannarna, klimatet, områdets pool och det enorma utbudet i Dubai.

Liam började spela ishockey och Agata kunde, förutom att ta hand om barnen, gå utbildningar i design och inredning. Dessutom gick Niklas dröm i uppfyllelse, han blev kapten för världens största flygplan med ansvar för 30 medarbetare.

”Speciellt att packa och ge sig av”

Han flög till destinationer över hela världen: Los Angeles, New York, alla större städer i Europa, Australien, Tokyo, Peking och många andra städer. En tillvaro som Niklas älskade.

ANNONS

– Personligen har jag alltid känt mig mest bekväm när jag är på väg någonstans. Det är något speciellt att packa och ge sig av. Det har väl blivit en livsstil, tror jag, säger han.

Ofta stannar piloterna 24 timmar i städerna de landar i. Förutom vila försökte Niklas se sig om ett par timmar i varje stad.

Agata och Niklas Halén får mycket mer tid tillsammans än tidigare. Då var Niklas borta i arbetet som pilot.
Agata och Niklas Halén får mycket mer tid tillsammans än tidigare. Då var Niklas borta i arbetet som pilot. Bild: Annika Karlbom

I samma veva som flyttlasset gick till Dubai köpte familjen villan i Falkenberg. Två av Niklas bröder hade nämligen av olika anledningar landat i Halmstad. En del känner säkerligen till Anton, som tagit SM-guld med Drott, representerat landslaget och nu lirar handboll i Kristianstad.

Då valde även föräldrarna att flytta från Norrland till Halland och satte ner bopålarna i Falkenberg. Det var anledningen till att Niklas och Agata redan 2014 investerade i villan i samma stad.

De har främst använt den om somrarna då det varit allt för varmt i Dubai. Barnen fick dessutom tillfälle att träffa sin farmor och farfar på köpet.

Det var så här livet skulle ha sett ut för familjen Halén. Men coronaviruset rev omkull tillvaron.

Sista flygturen blev i mars

– I januari förra året började man prata om viruset men vi jobbade på som vanligt. Det var först i början av mars vi hörde talas om karantän men flygen var fortfarande fulla, minns Niklas.

ANNONS

Sista flygturen som pilot blev den 20 mars.

– Jag var i Birmingham och vi skulle tillbaka till Dubai. Då hade en del länder börjat stänga ner. Det visade sig att det blev den sista resan.

Jag kan inte säga att det kom som en chock, de hade sagt upp piloter sedan maj.

Land efter land stängde ner och flygen ställdes in. Niklas trodde att det skulle komma igång efter tre, fyra månader. Han uppmanades att flyga simulator och hålla sig i trim.

Men coronaviruset gav sig inte och den 6 oktober kom beskedet som han befarat: han blev uppsagd av Emirates.

– Jag kan inte säga att det kom som en chock, de hade sagt upp piloter sedan maj. Många av våra nära och bekanta hade lämnat Dubai tidigare än oss.

Niklas Halén hade tre månaders uppsägningstid. Vad skulle familjen göra nu? Inledningsvis hoppades de att världen skulle öppna upp igen och att viruset skulle släppa greppet.

Men till sist förstod de att det kommer dröja innan Niklas kan arbeta som pilot igen. Flytten gick i december till huset i Falkenberg.

Inte helt lätt att flytta till Falkenberg

En stor omställning för alla. Barnen Maya och Liam pratar bara engelska men har nu börjat på Vesterhavsskolan. De båda håller sig borta från den okände reportern men enligt föräldrarna verkar de trivas efter de första veckorna i svensk skola.

ANNONS

För Agata är tillvaron tuffare. Hon är från Krakow, talar engelska och enbart ett fåtal svenska ord. Hon har i princip enbart bott i storstäder. Att bosätta sig i lilla Falkenberg är inte helt okomplicerat.

– Det är en väldigt stor skillnad, Dubai är en stor stad där man kan göra allt. Där var vi så många olika nationaliteter, alla kände sig på samma våglängd. Vi känner inte så många här och det är svårt att träffa nya personer när man ska hålla avstånd. Det är en utmaning, erkänner Agata.

Niklas Halén har tid över till att renovera huset i Falkenberg.
Niklas Halén har tid över till att renovera huset i Falkenberg. Bild: Annika Karlbom

Sedan flytten strax innan jul har de satt igång att renovera övervåningen på huset. Niklas Halén har också hunnit söka några arbeten.

– Jag sökte något jobb på Försvarsmakten men jag har inte fått något napp än. Det är ju inte så många arbeten som liknar att arbeta som pilot.

– Men jag har ju färdigheter som man kan ta med sig. Jag var kapten och ledde en relativ stor grupp. Jag är van att jobba i grupp och leda ett team där det är viktigt med samarbete, kommunikation och att motivera.

Agata drömmer om att få arbeta som designer eller inredare.

– Min filosofi är att om du vill jobba så tror jag att man till slut kan hitta något, säger Niklas.

ANNONS

Att gå från välbetald pilot till arbetslös kan inte vara helt lätt. Hur har det påverkat er?

– Självklart är det en stor omställning för oss alla. Lyckligtvis har vi haft möjlighet att spara en del, så vi slipper den stressen. Dessutom hade vi det här huset. Jag känner många som fått det betydligt tuffare och bland annat tvingats flytta hem till sina föräldrar, säger Niklas.

Hur har omställningen varit från att ständigt vara på resande fot till att vara hemmaman?

– Vi har inte haft några problem, men jag känner många som haft det jobbigt. Och visst är det en stor förändring. Du tvingas ju ha mig hemma hela tiden, ler Niklas och tittar mot Agata.

– Det har inte varit så illa, det är fint att ha dig hemma. Och vi är ju fortfarande gifta, skrattar Agata.

Kan det till och med komma något positivt ur det här?

– Det kommer positiva saker ur alla situationer. Det har nog med inställningen att göra. För barnens del är det bra. Vi har alltid pratat engelska med dem, nu ser vi en möjlighet för dem att lära sig flytande svenska. Det är värt mycket i framtiden, säger Niklas.

ANNONS

Jag tror inte folk kommer avstå från att flyga när det här är över.

På en hylla i vardagsrummet står små modeller av flygplan som Niklas Halén flugit. Det glimmar till lite extra i ögonen när vi kikar på Airbus A380. Niklas saknar sin stora passion i livet.

När får du kliva in som pilot i ett flygplan igen?

– Den finansiella biten har drabbat många bolag. En del finns inte kvar. Men jag tror inte att folk kommer avstå från att flyga när det här är över. Det blir säkert en långsam tillbakagång till hur det såg ut innan men att man inför något form av corona-passport för att få flyga, säger han.

ANNONS