Lantmännens foderfabrik i Falkenberg har fått tillstånd att producera ännu mer foder.
Lantmännens foderfabrik i Falkenberg har fått tillstånd att producera ännu mer foder. Bild: Fredrik Wirbing

Fler lastbilar när Lantmännen ökar produktionen

Lantmännens foderfabrik i Falkenberg har fått klartecken av Länsstyrelsen att utöka produktionen. Det kommer innebära fler lastbilar till och från fabriken som är granne med Coop vid Söderbron.

ANNONS
|

– Det här är bra för lantmännen, men även för miljön och svenska jordbruket, säger Peder Karlsson produktionschef på Lantmännen.

Tidigare miljötillståndet var från 1994 och gav Lantmännen möjlighet att producera 220 000 ton foder.

Det nya tillståndet innefattar produktion av maximalt 350 000 ton foder och maximalt 3 000 ton rapsolja per år.

– Jag skulle även vilja säga att det är viktigt för hela lantbrukssektorn i södra och västra Sverige, säger Peder Karlsson.

Han säger att det är en fördel att producera fodret så nära användaren som möjligt.

– Om vi inte fått det här tillståndet hade vi fått flytta produktionen till andra anläggningar inom Lantmännen, vilket hade inneburit längre transporter och en större miljöpåverkan än vad vi har idag.

ANNONS

Nya miljötillståndet är reglerat med hårdare krav än tidigare. Lantmännen har gjort en del åtgärder när det gäller buller och att inte damma ner omgivningen, enligt Peder Karlsson.

– Det fungerar bra att vara granne med Coop. Lantmännen har ju byggt matbutikens fastighet och hyr sen ut den till Coop. Vi pratar ju om att vi är från jord till bord.

Vad tycker du om trafiksituationen vid foderfabriken?

– Vi har gjort en rekommenderad väg för alla transporter in till anläggningen, men vi äger inte transporterna. Men vi har gått ut till alla åkerier och berättat att vi vill att de kör en viss slinga. För vi vill att trafikpåverkan ska bli så liten som möjligt.

Anvisade väg söderifrån på E6 är förbi Carlsberg, rondellen in till Slätten, förbi Falcon Alkoholfri Arena, Hertingsrondellen och över Söderbron in till fabriken.

Norrifrån är anvisad väg från E6, till väg 154, till väg 767, Industrivägen till Åkarevägen till Kvekatorpsvägen och till sist Sanddynevägen.

– Vi lämnade in en konsekvensbeskrivning till miljöprövningsdelegationen där även Trafikverket har tittat och givit okej till den planen som vi har säger Peder Karlsson, som inte kan säga exakt hur många fler lastbilstransporter det kommer att bli.

ANNONS

Tillståndet får tas i anspråk omedelbart även om det överklagas. Eventuellt överklagande ska ha kommit in till Länsstyrelsen senast den 25 maj.

ANNONS