Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Förändring. Tillsammans med personal på skolor arbetar förändringsledarna Peter Schack och Mia Melin med att utveckla skolor med hjälp av Prio.

Fler elever ska nå godkända betyg

Tullbroskolan var först ut. Nu fortsätter arbetet med Prio på alla kommunens skolor. Syftet är att fler elever ska nå godkända betyg.

Sedan i våras pågår ett förändringsarbete på Tullbroskolan. Prio handlar om att med personalens hjälp hitta områden som kan förbättras. Målet är att höja elevers studieresultat. Medan arbetet fortgår på Tullbroskolan har Vinbergsskolan precis börjat sin kartläggning.

– Det är ett snällt förändringsarbete för det tar hela tiden hänsyn till personalens syn på skolan, säger Mia Melin, lärare på Söderskolan.

Hon är utbildad förändringsledare i Prio liksom Peter Schack, lärare på Tullbroskolan. De arbetar halvtid med förändringsarbetet.

– Vi har fått så många förändringsarbeten som kommer uppifrån. Det är viktigt att äga arbetet själv, som med Prio, säger Melin.

Genom att kartlägga skolan med hjälp av intervjuer, enkäter, rapporter, hälsoundersökningar, lektions- och mötesobservationer, interna anslagstavlor etcetera växer en bild fram. Rektorerna väljer därefter tre-fyra målområden. Arbetsgrupper, som består av personalen, jobbar därefter vidare med hur de kan förbättra och effektivisera sådant som behöver utvecklas. Därefter genomförs det och utvärderas. Det handlar om ett långsiktigt arbete.

– Mycket av Prio:s arbete handlar om att använda tiden rätt, att få möten effektiva för att skapa mer tid för samarbete, pedagogisk utveckling och planering, säger Peter Schack.

Genom att förbättra interna funktioner på skolan ska den pedagogiska utvecklingen bli större och komma elever till gagn.

Hur ser ni på att konstaterade framgångsfaktorer för skolor känns självklara att de ska fungera?

– De kan fungera i olika grad. Det är inga tokreformer som ska genomföras. Mycket handlar om sunt förnuft, säger Mia Melin.

– I en skola när man står mitt i saker kan det vara svårt att se hur det ska göras bättre och vad som saknas, säger Peter Schack.

Han förklarar att det redan kan finnas önskemål från personalen som ligger precis i riktningen för Prio men de blir inte verklighet för att de är informella. De behöver göras formella för att genomföras på ett bra sätt.

Det finns också kritiska lärarröster mot projektet: att förvaltningen tycks tro att det finns ett stort utrymme för effektivisering och att man flyttar fokus från andra mer fundamentala problem till att enskilda lärare, lag och skolenheter ska bli effektivare och nå resultat utan att tillföra resurser.

Räcker Prio eller behövs det också fler resurser?

– Med Prio ser vi över organisation och hur man kan fördela resurser på ett bättre och effektivare sätt. Vi lägger inte en stor mängd merarbete på lärarna utan förbättrar och tydliggör strukturer, till exempel kommunikationen, säger Peter Schack.

Fler nyheter om Falkenberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här