Falkenbergs nya stadsdel Tröingedal ska ut på samråd

Falkenberg får en ny stadsdel med upp till 470 nya bostäder och grundskola i Tröingeberg. Området med namnet Tröingedal ska rustas för framtidens klimatförändringar.

ANNONS
|

Politikerna och tjänstemännen har fått säga sitt och nu är det dags för allmänheten. Förslaget till detaljplan för den nya stadsdelen Tröingedal är släppt och redo för samråd.

Ett stenkast från Ätran, norr om Ålyckans Handelsträdgård, ska ett område med mellan 270 och 470 bostäder byggas. I stadsdelens fyra områden planeras flerbostadshus i två till fem våningar och 60 radhus.

Området rustas med nya cykel- och gångvägar, både i befintliga Tröingeberg och nya Tröingedal. Ökad biltrafik i området ska hanteras genom en ny cirkulationsplats på Lasarettsvägen, med anslutning mot väg 767 och Hällinge ringväg.

Nya Tröingeskolan med upp till 1000 skolplatser

I förslaget finns även nya Tröingeskolans F-9 som ska ha plats för runt tusen elever. Målet är att skolan ska stå klar 2024.

ANNONS

– Det känns jättebra att kunna lägga ut denna planen till samråd nu. Vi har höga ambitioner för området och framförallt Tröingeskolan. Målet är att det ska bli Hallands bästa skola, säger Per Svensson (S).

Hur ska ni lyckas med det?

– Vi har tagit hänsyn till placeringen för att få ett stort upptagningsområde, tagit lärdom av andra kommuner och personalen får en dunderchans att bygga något nytt från grunden. Det känns väldigt spännande för det är inte ofta vi bygger nya skolor.

Tröingedal ska även säkras inför framtidens klimatförändringar. En utredning som kommunens planavdelning gjort har identifierat riskområden i den nya stadsdelen.

– Vi ser ökade risker för skyfall och översvämningar i området. Dessa ska åtgärdas bland annat med dammar för dagvattenuppsamling och ett avrinningsområde till Ätran, säger Rickard Alström, ansvarig planarkitekt och fortsätter:

– Detta gynnar även de befintliga bostäderna i villaområdet ovanför planområdet.

Total politisk enighet råder inte om förslaget. Oppositionsledaren Anneli Andelèn (C) anser att planen lägger för lite fokus på bilen och för mycket på cykeln. Planen minskades även tidigare i år, vilket hon menar var ett misstag från majoriteten.

– Tanken var ju att planlägga ett större område. Sen kom den här frimärkslösningen och då får man inte en översiktsbild av hur området ska bli, och vilka infrastruktursatsningar som passar bäst i längden.

ANNONS
ANNONS