Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Ett centrum i utveckling

Är H&M vad som krävs för att utveckla stadskärnan? Vilken känsla ska en runda på stan ge? I många omgångar har det pratats om innerstadens framtid, nu är ett nytt projekt inlett.

Konkreta handlingsplaner och nästan övertydliga målbilder av hur kvarteren ska upplevas var ett recept för framgång när Borås stadskärna skulle utvecklas. Nu åker konceptet på turné och även i Falkenberg provas modellen där poängen är att det ska vara nära till handling.

– Det är väldigt mycket verkstad. Vi sätter visioner och sedan gör vi, säger Anna Liljenby som ledde projektet i Borås. 
Hon är expert på stadsutveckling hos Fastighetsägarna och delaktig i det centrumutvecklingsarbete som just nu pågår i Falkenberg. Fastighetsägare, näringsidkare, kommun och andra intressenter har träffats för att gata för gata samlas kring en vision om profil, identitet, syfte och stämning. 

Kvarter efter kvarter avverkades i diskussionerna. Shopping i gamla HN-huset och mattorg i den nedsänkta cirkeln på Stortorget? Dansk Nyhavns-känsla med restauranger längs Ätran? Kanske det!
Inför nästa träff i mars ska idéerna ha samlats ihop och filtrerats ner till förslag.
Därefter ska genomförandet diskuteras. Vem ska göra vad?
– Det är lätt att ha stora visioner och tankar om att det är "någon annans" ansvar. Det här handlar om din gata och ofta enkla, snabba lösningar. Väldigt konkret, säger Anna Liljenby.

Falkenbergs centrumutvecklare Henrik Olsson har suttit i glaskub på torget och tagit emot önskemål och frågor om centrum. Han ser nyfikenhet, kunskap om beteenden och en förmåga att se helheter som grundläggande för sitt uppdrag att utveckla innerstaden. 
– När vi började prata om det här fick vi starta med frågan "Vad menas med centrum?". Nu har vi kommit så långt att arbetet blir tydligt också för allmänheten.

Men någon mirakellösning för centrum tror han inte på utan citerar den norska hotellmagnaten Petter Stordalen.
 - Hans pappa brukade säga "Sälj de jordgubbar du har, för de är de enda du kan sälja." Vi måste fokusera mer på det vi redan har. Satsningen på nytt bibliotek och gymnasieskola gör att fler kommer att röra sig i centrum och det gör mer för stan än om H&M kommer hit.

Per Arbin, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna, ser samarbeten mellan fastighetsägare som nödvändigt för att utveckla centrum, till exempel för att fylla tomma lokaler och locka rätt butiker.
– Vi behöver prata mer öppet om omflyttningar, men det är känsligt. Det handlar inte om att slänga ut en verksamhet för att någon annan behöver lokalen utan att erbjuda en lokal som är minst lika bra, kanske tvärs över gatan, så att en ny aktör kommer in. Alla måste vara öppna för att skapa nya handelsytor, säger han.

Banker tillhör en bransch som förändrats och som inte längre måste finnas i stora lokaler på markplan. Falkenbergs sparbank har minskat sin yta i gatuplan och därmed öppnat upp för andra verksamheter. 
– Vi vill vara med och skapa ett bra centrum, säger bankens vd Göran Bengtsson.

Nordea har i dag verksamhet i Spiran, men söker en ny lokal. Fastighetsägare Henrik Martinsson, Martinsson fastigheter, vill gärna utveckla handeln i bottenvåningen med mode eller skor när Nordea så småningom har flyttat ut.
– Falkenberg har stora möjligheter, det är en oslipad diamant. Fin miljö och ån genom stan som inte utnyttjas ordentligt, säger han.