Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/3

Dyrast färdtjänstresor i Falkenberg

När Lennart Claesson åker färdtjänst betalar han 50 procent mer för samma sträcka som kompisarna i grannkommunen. Varför det är dyrare i Falkenberg har kommunen svårt att svara på.

87-årige Lennart Claesson började åka färdtjänst för ett och ett halvt år sedan. Oftast går resorna till hans fru i Ullared, affären, kyrkan och då och då åker han för att träffa sina kompisar. Tre gånger per år möter han upp sina gamla skolkamrater inne i Falkenberg. Det var under en sådan återträff som Lennart Claesson fick upp ögonen för skillnaden i priset på färdtjänstresor mellan kommunerna. När kompisen från Halmstad betalar 170 kronor tur och retur till Falkenberg, får Lennart Claesson betala 256 kronor för samma sträcka till Halmstad. 
– Det känns inte alls bra. Varför ska vi i Falkenberg betala mer? undrar han. 

Sedan Lennart Claesson beviljades färdtjänst har han hört av sig till kommunpolitiker för att få reda på varför avgiften skiljer sig bland kommunerna. Efter ett och ett halvt år sökande har han ännu inte fått något svar på sin fråga. Istället har han mötts av förvåning från kommunens sida. 
– Varje gång jag har hört av mig så har de svarat att de trott att det är samma priser i alla kommuner. När jag visat taxlistan har de sagt att det är konstigt att det skiljer sig, men ingen gör någonting åt det, berättar han.

HN har också under en längre tid försökt få svar från Falkenbergs kommun varför priserna skiljer sig. I Falkenberg är färdtjänstavgiften 150 procent av Hallandstrafikens kontantbiljettpris för vuxna. Det har sett likadan ut i Falkenberg sedan 2003. De som däremot bor i Hylte, Laholm och Halmstad betalar samma pris för färdtjänst som för vanlig kollektivtrafik. Det gör i nuläget Falkenbergs kommun till den dyraste.
 Christer Norrman (M), ordförande i tekniska nämnden, vet inte bakgrunden till beslutet men tror att taxan inte har setts över på ett tag. 
– Jag har för mig att jag har varit med i de diskussionerna och att man från början gjorde bedömningen att färdtjänst innebär något högre service än vanlig kollektivtrafik. Jag tror inte vi gjorde någon jämförelse med andra kommuner, säger han. 

Oppositionsrådet Per Svensson (S) har letat i de handlingar som finns men inte hittat någon förklaring till varför färdtjänstresenärer i Falkenberg ska betala 150 procent av Hallandstrafikens kontantbiljettpris för vuxna. Enligt honom kan det handla om ett gammalt beslut som löpt på. 
– Jag tycker att vi behöver se över det här. Det drabbar ju en grupp som ofta har det tufft ekonomiskt, säger han. 
Vad han vet så har färdtjänsttaxan inte diskuterats under denna mandatperiod. Inte heller samhällsbyggnadschef Josefin Selander upplever att det har varit mycket diskussioner kring taxan. Hon har inte hört att det skulle vara en stor skillnad mellan de olika kommunerna när hon har jobbat med färdtjänst, men uppger att HN:s samtal har väckt en fråga som kommunen ska sätta sig in i. 

När beslutet togs var Ingemar Johansson (C) kommunråd. Han medger att beslutets inte setts över på 14 år och att anledningen till detta är att ingen har hört av sig.
– Är det ingen som hör av sig så tror man att människor är nöjda med det. Lennart Claesson har uppmärksammat detta. Det är en orättvisa vi måste rätta till och det kommer tas upp för vårt parti i budgetarbetet nu i höst, säger han.