Busspendlare tvingas ta bilen efter inställda turer

Efter att morgonturen på linje 350 plockats bort kan Mikael Johnsson inte längre ta bussen till jobbet. Nu riktar han kritik mot Hallandstrafiken.

ANNONS
|

Mikael Johnsson bor i Stensjö, nästan precis på gränsen mot Halmstads kommun, och han har en busshållplats ungefär 50 meter från sitt hus. Han jobbar på sjukhuset i Halmstad och har åkt buss till jobbet i sju år.

– Det är miljövänligt att åka buss. På vintern är det kolossalt bra, då går jag rakt genom snön och får sätta mig i en varm och go buss och åka till jobbet, säger han.

Bussen som Mikael brukade åka med gick från hållplatsen klockan 05:38. Då var han framme i Gunillaparken i Halmstad klockan 06:12 och hann gott och väl till jobbet, där han börjar klockan sju.

ANNONS

– Det har fungerat hur bra som helst i alla år, ända tills förra måndagen. Då flyttade de fram bussturen en hel timme, säger han.

Att morgonturen på linje 350 mot Halmstad dragits in gör att Mikael Johnsson inte längre kan åka buss till jobbet. Då skulle han komma för sent varje dag.

– Resultatet av det här blir att jag kommer att köra bil till jobbet.

Inte tillräckligt många som åkte med bussen

Anledning till att bussturen plockats bort är att Hallandstrafiken gjort en stor trafikupphandling där de sett över allting i sin helhet.

– Då kan det bli så att vissa turer flyttas eller försvinner helt, säger Daniel Bernhardt som är trafikchef på Hallandstrafiken.

Just den turen som Mikael Johnsson åkt varje morgon har enligt Daniel Bernhardt haft låg beläggning, det vill säga alldeles för få personer har åkt med bussen.

– Vi vill ha ett utbud som folk kan nyttja, men det handlar också om att ett visst antal behöver åka med för att turen ska vara skälig både ekonomiskt och miljömässigt, säger trafikchefen.

Ska se över bussturen en gång till

Mikael Johnssons dagar som busspendlare till jobbet behöver trots allt inte vara räknade än.

– Vi har fått in synpunkter och ska ta en extra titt på turen. Men kan vi inte se att det finns ett tillräckligt resandebehov kommer den inte tillbaka, säger Daniel Bernhardt.

ANNONS

Mikael Johnsson är inte nöjd med svaret.

– Det här gör ju knappast att fler åker buss. Jag förstår att det kostar pengar att köra en buss med få personer, men jag tycker att en buss ska vara i ett större samhälle åtminstone klockan halv sju så att man kan ta sig till jobbet, säger han.

ANNONS