Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/15

Borgmästargårdens goda design

Det började med en servis och kan sluta med designpris. Borgmästargården är nominerad till Svenska Designpriset, den grafiska branschens stora årliga pris.


Tilda Lundahl och Ann-Sofie Lönnberg äger Borgmästargården i Falkenberg tillsammans med Sara Wennerström är glada och stolta. Borgmästargårdens grafiska profil är nominerad till Designpriset, som är den grafiska branschens stora årliga pris. Det är designern som de anlitade inför öppnandet av kaféet på Storgatan som ligger bakom utformningen, men de tre delägarna har självklart haft mycket att säga till om när formerna för den nya Borgmästargården vuxit fram.
– Art director Miika Tuomivuo förstod oss så bra, säger Ann-Sofie Lönnberg. Hon har ett förflutet i olika bagerier i kommunen, bland annat hos Sara Wennerström på Solhaga. 
Nu står hon bakom disken i sitt eget kafé och konditori tillsammans med Tilda Lundahl. De får ofta svara på frågor om inredningen, färgsättningen och andra detaljer. 
– Det är roligt med uppmärksamheten, säger Ann-Sofie Lönnberg.

Tilda Lundahl började arbeta hos Sara Wennerström på Solhaga och med tiden blev Sara Tildas mentor på vägen mot målet, att ha något eget. 
– Det fanns så mycket historia och information att hämta om Borgmästargården. Det var väldigt roligt Genom att leta i kommunarkivet och genom att få tillgång till en del personliga saker från Anders Lundberg har vi lärt känna honom, säger Tilda Lundahl.
Borgmästare Anders Lundberg bodde på övervåningen i Borgmästargården från 1849 till sin död 1912.  Han var en man med inbitna vanor. Såhär berättar Sara Wennerström i sin blogg: ”Anders Lundberg hade mycket regelbundna vanor. Precis klockan halv tio grep han den på väggen till sitt ämbetsrum hängande stora nyckeln för att gå ner på gården och tömma sin mage. Klockan tio om måndagarna började rådhusrätten och till denna tid skulle detta vara avklarat.”

Därav har nyckeln fått en betydande roll i utformningen av de grafiska momenten, bland annat i en tapet som finns på toaletten. Nyckeln finns också på ytterdörren och fönstren ut mot Storgatan. En annan detalj som går igen är bladmönstret som finns på servisen, en dansk 60-talsserie som heter Relief. Den har köpts in på auktioner.  Porslinet var det som kom först av all inredning andra föremål. Bladet återfinns i smörgåspappren som läggs på faten och på fönsterfolieringen i diskrummet mot gården.

Färgsättningen är gjord med tanke på de stora fönstren och går i olika gråa toner. 
– Vi ville skapa en varm mötesplats, säger Tilda Lundahl.