Bedragare grundlurade Per-Erik – nu vill han varna andra

Per-Erik Westbeck från Falkenberg blev blåst på 205 000 kronor när han skulle köpa en grävmaskin på Blocket. Säljaren gav detaljer om sin familj, sommarhus, barn och pratade till och med korrekt dialekt. ”Det var ett skådespeleri fullt ut”, säger Per-Erik som nu vill varna andra.

ANNONS
|

I december 2021 var företagaren Per-Erik Westbeck, från Falkenberg, på jakt efter en större grävmaskin. Han hittade en annons på Blocket där en säljare från Örnsköldsvik hade en passande maskin till salu. Per-Erik gjorde en grundlig research och ringde upp säljaren.

De pratade med varandra flera gånger, allt verkade stämma och Per-Erik fick detaljer om barn, hund, hur det såg ut på tomten, sommarstället på Gotland. Per-Erik kände sig trygg med att slå till.

Han valde att nyttja Blockets tjänst ”säkert köp” med hjälp av betalpartnern Rocker som lånar ut pengar gentemot en viss ränta. Rocker såg till att affären kunde genomföras. Per-Erik bokade en transportlösning och skulle bara få den rätta adressen för att hämta upp grävmaskinen.

ANNONS

– Jag hade sms-dialog med säljaren. Men det dök hela tiden upp saker som han behövde göra. Tredje dagen sa han att han var på väg hem från sommarstugan på Gotland. Sedan fick jag inget svar och jag började få en dålig känsla i magen, säger Per-Erik Westbeck.

Säljaren hade blivit id-kapad

Han lyckades få fram än mer information om säljaren och hittade ett annat nummer till honom.

– Allt stämde, de har läst på duktigt om honom och hans familj. Men han hade ingen grävmaskin till salu. Det visade sig att den här mannen blivit id-kapad, säger han.

Då insåg Per-Erik att han blivit blåst. Han, den ovetande säljaren och Rocker gjorde alla polisanmälan. Då möttes Per-Erik av nästa motgång.

– Falkenbergspolisen slår av ärendet efter fyra, fem dygn i brist på bevis. De menar att det är en långboll och att de inte har möjlighet att utreda, säger han.

Rocker meddelade att de kunde frysa finansieringen under ett år. Men efter tolv månader står Per-Erik ensam kvar i härvan. Polisen har lagt ner sin utredning, säljaren har gått vidare och någon grävare fick Per-Erik aldrig se. Dessutom har han nu fått betalningskrav av Rocker.

– Rocker hörde av sig och ville ha hela årets ränta trots att betalningen legat vilande. Det kommer nya påminnelser men jag fortsätter att bestrida. Jag har ju inte fått min vara och de har betalt ut pengarna till fel person, säger han.

ANNONS

Vill varna andra köpare

Nu finns risk att Kronofogdemyndigheten blandas in. Per-Erik Westbeck vill berätta sin historia för att varna andra.

– Rocker och Blocket skyller på varandra. Jag har ju gjort precis som finansbolaget velat göra men ändå trycker de mig på pengar. Det här visar att det finns inget köp som är helt hundra säkert. Och bedragarna som sysslar med det här är svinduktiga. Det är ett bra skådespeleri fullt ut.

– Jag har legat vaken många nätter och funderat på hur jag skulle ha gjort. Visst, jag kunde satt mig i bilen och kört 130 mil. Men då kanske jag mött en bulvan som tagit mig i hand och ändå lurat mig.

Per-Erik Westbeck vände sig till Jessica Hardiman, konsumentrådgivare på Falkenbergs kommun. Hon lyfte fallet när hon träffade konsumentrådgivare från andra städer i fredags vid en mindre konferens.

– Vi försöker hjälpa till juridiskt. Här kräver banken att han ska betala men han har inte fått varan, säger hon.

Rocker: ”Köparens ansvar”

Som privatperson kan man luta sig mot paragraf 29 i konsumentköplagen, ”Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom”.

– Jag fick lite mer hopp efter att ha pratat med Jessica. Hon uppmanar mig att jag ska fortsätta att stå på mig, säger Per-Erik Westbeck.

ANNONS

Rocker svarar i mejl att de inte kommenterar enskilda ärenden då de lyder under banksekretess. Men hävdar att de är tydliga i vilka regler som gäller i avtalet.

”I Rockers villkor för tjänsten har det alltid varit tydligt att det är köparens ansvar att noga undersöka varan på plats innan köparen godkänner varan. Vi har även upplyst våra användare om att tänka på att konsumentlagstiftningen inte gäller vid köp mellan privatpersoner, varpå varken ångerrätt, bytesrätt eller öppet köp är tillämpligt”, skriver Caroline Åkerberg, chefsjurist på Rocker.

”I det fall betalning genomförs innebär det i sådant fall att köparen måste ha godkänt varan, vilket givetvis gör det svårt för oss som betalningstjänstleverantör att upptäcka potentiella varningstecken på bedrägeri. Gällande räntan kommenterar vi inte enskilda fall”.

Blocket menar att det inte sker speciellt många bedrägerier men att de tar brotten på allvar.

– Vi har ett kundsäkerhetsteam som både förebygger och bekämpar all brottslighet. Det är till exempel därför vi granskar alla annonser som läggs upp. Vi jobbar mot en nollvision, säger Jessica Cervin, kundsäkerhetschef på Blocket.

Per-Erik känner efter bedrägeriet att det inte finns några säkra köp, hur ser du på det?

– Det är otroligt tråkigt att höra om det han råkat ut för. Det går att handla säkert på nätet, vi har tips på hur man ska agera när man handlar online och ett av dem är att använda säkra betallösningar. Se till att du är insatt i betalningsmetoden och att du gör aktiva val, låt dig inte stressas till att göra något förhastat. Ett exempel på det är att inte godkänna en vara innan du sett den i verkligheten, säger Jessica Cervin.

ANNONS
ANNONS