Barken Viking kastar loss från Falkenberg - snart

Barken Viking väntar på att få återvända till Göteborg. Vädrets makter har gång på gång ställt till problem. Först kom kylan, sedan blåste det rejält och när det såg ut som att hon äntligen skulle kunna lämna Falkvarv i Falkenberg gjorde det fuktiga vädret att målningsarbetet försenades ytterligare.

ANNONS
|

Barken Viking lämnar snart Falkenberg med nymålade master och skrov. Redan den här veckan skulle båten lämnat hamnen. Nu är senaste budet måndag.

Hon har fått en ny ventilationsanläggning och annat tekniskt underhåll har gjorts under de veckor hon legat på Falkvarv. Hon har varit en ovanlig gäst på varvet och det har inte gått att ta miste på falkenbergarnas intresse för det udda besöket.

Falkvarvs vd Jan-Olov Carlsson väntar på nya fartyg som ska repareras och renoveras. Det har varit en hektisk tid med många ovanliga problem att lösa.

Dykare var på plats vid första dockningen

Det första som krävde extra tankekraft och idérikedom var att få in Barken Viking i dockan utan att att hon kantrade eftersom skrovet är högt och smalt. Dessutom var ritningsunderlaget gammalt och oklart.

ANNONS

– Det var en speciell dockning, säger Jan-Olov Carlsson.

Första gången Barken Viking gick in i dockan var två dykare med för att kontrollera arbetet. Hon kom på plats och hölls i ett stabilt läge med kölblock (100 stycken som väger cirka 500 kilo styck, plus tolv sidoblock) och fem kraftiga timmerstockar på varje sida som extra säkerhetsåtgärd.

Jan-Olov Carlsson, Falkvarvs vd, har fått vara med om att lösa många ovanliga problem under de veckor som Barken Viking befunnit sig på varvet.
Jan-Olov Carlsson, Falkvarvs vd, har fått vara med om att lösa många ovanliga problem under de veckor som Barken Viking befunnit sig på varvet. Bild: Håkan Johansson

Men sedan ställde vädrets makter till med bekymmer.

– Det största problemet var kylan. Färgen som vi målade med tål ner till 15 minusgrader, men då blir hållbarheten sämre. Därför ville beställarna vänta på mildare väder, säger Jan-Olov Carlsson.

Vädret ställde också till med bekymmer när masterna skulle målas. Ställningar monterades kring alla fyra masterna och de kläddes in med plast för att hålla kylan ute. Men det räckte inte. Dessutom fick man använda värmeaggregat för att målningen skulle kunna genomföras. Återigen var vädrets makter inte med på noterna. Det började blåsa. Ordentligt.

”Vi var förberedda på att riva ner plasten”

– Vi var oroliga för att vi skulle behöva riva plasten.Vi räknade ut att vi hade 1000 kvadratmeter vindyta. Vi hade bestämt att om det blåste mer än 15 sekundmeter skulle vi riva ner plasten. En natt blåste det mellan 13 och 14 sekundmeter.

– Vi var förberedda på att riva ner plasten. Men det behövdes inte.

ANNONS

När det var dags att återvända in i dockan för målning gick allt som planerat och efter nästan sex veckor i Falkenberg är det dags för avfärd med hjälp av två bogserbåtar.

Karin Lottkärr på projektledare hos Higab som äger Barken Viking. Hon har förberett renoveringsarbetet i ett helt år. När fartyget lämnat Falkenberg återstår en hel del arbete innan hon kan gå i land.

– Först ska den gå till Frihamnen. Där ska riggfolk från Danmark, Norge och Frankrike sätta upp de översta delarna på masterna som togs ner för att hon skulle kunna gå under Älvsborgsbron. Dessutom ska alla rår (de horisontella delarna på masten) sättas tillbaka, förklarar Karin Lottkärr.

Det projektledaren Karin Lottkärr och konsulten Torbjörn Åkesson inte vet om Barken Viking är inte värt att veta. En av salongerna på fartyget har de senaste veckorna varit deras kontor.
Det projektledaren Karin Lottkärr och konsulten Torbjörn Åkesson inte vet om Barken Viking är inte värt att veta. En av salongerna på fartyget har de senaste veckorna varit deras kontor. Bild: Håkan Johansson

Därefter ska fartyget tillbaka till sin plats vid Lilla Bommen och hyresgästerna kan flytta tillbaka så småningom.

Då är det dags för Karin Lottkärr att lämna ett mycket annorlunda uppdrag. Som projektledare hos Higab arbetar hon vanligtvis med renovering av äldre fastigheter. Barken Viking var det först fartyget som fallit på hennes lott.

– I mitt jobb gäller det att ha rätt kompetens omkring sig och att skaffa sig kunskaper för att kunna fatta rätt beslut.

Vi har lagt mycket tid på att leta i gamla handlingar och arkiv

Hon har en teknisk utbildning, men att ha hand om ett fartyg från början av 1900-talet kräver många nya kunskaper och arbetsmetoder.

ANNONS

– Det var svårt att hitta folk som varit med när båten varit på varv tidigare. Vi har lagt mycket tid på att leta i gamla handlingar och arkiv för att lära oss båten. Det handlar bland annat om skeppsteknik och stabilitet.

Karin Lottkärr är nöjd med arbetets gång, men kylan ställde till problem. Det gällde inte bara målningsarbetet, dessutom var man tvungen att värma upp fartyget när kylan slog till för att inte utrustning skulle frysa sönder.

– Allt har gått bra och det har inte dykt upp några oväntade problem under tiden vi varit i Falkenberg, säger hon.

Torbjörn Åkesson har arbetat med Barken Viking från och till sedan 1994. Karin Lottkärr är projektledare hos ägaren fastighetsbolaget Higab som ägs av Göteborgs kommun samt Falkvarvs vd Jan-Olov Carlsson ombord på fartyget.
Torbjörn Åkesson har arbetat med Barken Viking från och till sedan 1994. Karin Lottkärr är projektledare hos ägaren fastighetsbolaget Higab som ägs av Göteborgs kommun samt Falkvarvs vd Jan-Olov Carlsson ombord på fartyget. Bild: Håkan Johansson

Torbjörn Åkesson hittar på Barken Viking som i sin egen ficka. Han har levt med fartyget från och till sedan 1994. Han tänkte bli stridsflygare, men var inte tillräckligt bra under utbildningen och fick nöja sig med att flyga på fritiden.

Istället kom Torbjörn Åkesson att arbeta inom sjöfarten. Han var under många år lärare på sjöbefälsskolan i Göteborg och sedan 1994 driver han en egen konsultfirma som i huvudsak ägnar sig åt fartygsunderhåll.

Han är självklart inblandad i underhållsarbetet av Barken Viking. Det handlar om ett mycket speciellt fartyg som utsätts för mycket speciella omständigheter som kräver specialbehandling. Var tionde år är hon inne på varv. Under tiden som Barken Viking legat på Falkvarv har skrov och botten, undermaster och övrig rigg målats och ny teknik har installerats.

ANNONS

– Till exempel är ventilationstekniken utbytt, förklarar Torbjörn Åkesson.

Vi blåste ut allt, hytter och salar, allt hamnade på kajen

När Torbjörn Åkesson klev ombord på Barken Viking första gången år 1994 var hon fortfarande ett skolskepp. Men utbildningarna hade flyttats till andra platser och ägarna, det kommunala fastighetsbolaget Higab, ville ändra fartygets inriktning.

– Vi blåste ut allt, hytter och salar, allt hamnade på kajen. Det var bara ett stort hål kvar.

Så började den tidskrävande och omsorgsfulla uppbyggnaden av det som är Barken Viking av i dag. Till att börja med fanns det både vandrarhem, hotell och restaurang och flera konferensrum i det före detta skolskeppet.

Barken Viking har inte seglat sedan 1948 och i samband med den stora renoveringen i mitten av 1990-talet skänktes seglen med en yta på sammanlagt 3 700 kvadratmeter till marinmålaren Franz Glatzl från Österrike som rev segeldukarna till mindre bitar och målade konstverk med havsmotiv på dem. Flera av verken finns fortfarande kvar på Barken Viking.

Målningsarbetet försenades på grund av kylan. Dessutom ställde kraftig blåst till med bekymmer och senare gjorde det fuktiga vädret att målningsarbetet pausades.
Målningsarbetet försenades på grund av kylan. Dessutom ställde kraftig blåst till med bekymmer och senare gjorde det fuktiga vädret att målningsarbetet pausades. Bild: Håkan Johansson

1996 tog Liseberg över driften av den nyanlagda restaurangen, vandrarhemmet och hotelldelen. Barken Viking blev med tiden en välbesökt lunchrestaurang och olika stjärnkockar huserade i byssan (fartygsköket).

– Det var en underbar miljö och många företag hade representationsmiddagar ombord. De båda kaptenshytterna gjordes om och kunde användas av mindre sällskap, minns Torbjörn Åkesson.

ANNONS

Tomma hotellrum under pandemin

Några år senare ville Liseberg göra om vandrarhemsdelen till fler hotellrum och så blev det. 2009 lämnade Liseberg Barken Viking och fotbollsprofilen Mohammed Ali Khan tog över driften av hotell-, restaurang- och konferensverksamheten på Barken Viking under några år. Numera är det ingen som driver verksamheten.

– De senaste hyresgästen har hoppat av. Det går inte att driva ett hotell i dagens läge, konstaterar Torbjörn Åkesson.

När Barken Viking kommer tillbaka till Lilla Bommen kommer det till en början att vara tyst och stilla ombord. Några mindre företag har kontors- och undervisningsverksamhet ombord och kommer troligtvis att flytta ombord så snart Barken Viking är på plats igen. Hotellet med 40 rum och restaurangdelen kommer troligen att stå tomma under 2021.

Lars Hult står på kajen och tittar upp mot Barken Viking. Det gamla skolfartyget visar sig från sin bästa sida när det är dags att stäva norrut. Lars Hult har många minnen från fartyget som tidigare var ett skolskepp. Han följde givetvis anlöpet till Falkenberg den 24 januari efter en nattlig resa från Göteborg.

– Jag får allt en tår i ögat när jag ser henne. Hon har betytt så mycket för mig och hur mitt liv blev.

ANNONS
Lars Hult utbildade sig till fartygselektriker på skolskeppet Barken Viking. Idag arbetar han med att serva sjöfolk i hamnarna Falkenberg, Varberg och Halmstad.
Lars Hult utbildade sig till fartygselektriker på skolskeppet Barken Viking. Idag arbetar han med att serva sjöfolk i hamnarna Falkenberg, Varberg och Halmstad. Bild: Lena Lyxell

Tillfälligheter styrde Lars Hult till Barken Viking. Han är uppvuxen i Göteborgsförorten Kortedala.Två släktingar var sjömän och kom hem från USA med nyinköpta kläder som unge Lars kände att han ville ha och han bestämde sig för att också bli sjöman.

– De hade köpt skinnjackor och tuffa skor.

Blev sjösjuk på första resan

Han fick plats som diskare på en lastbåt som gick från Göteborg till Norrland för att hämta frakt som sedan skulle skeppas vidare till USA. Men redan efter turen upp till Norrland kände Lars Hult att han ville hoppa av.

– Jag hade sjösjuka och några i besättningen var inte snälla mot mig.

Där kunde Lars Hults sjömansliv tagit slut. Men ödet ville annorlunda. Lars Hult var basketspelare och en lagkamrat berättade att han skulle utbilda sig till fartygselektriker och det fanns en plats kvar till Lars.

– Jag tänkte att jag skulle ge sjömanslivet en chans till.

Utbildningen var förlagd till Barken Viking som redan då var placerad vid Lilla Bommen i Göteborg. Lars bodde i Gamlestan, några minuters spårvagnsresa från centrum därför var det aldrig aktuellt att han skulle bo på båten. Det gjorde däremot elever som kom från andra delar av landet. Där utbildades inte bara fartygselektriker utan även maskinister, matroser som utbildades till styrmän och köksfolk som utbildades till kockar.

ANNONS
Arbetet har pågått både även efter det att mörkret fallit. När Barken Viking lämnar Falkenberg gör hon det med nymålat skrov och master och ny teknisk utrustning.
Arbetet har pågått både även efter det att mörkret fallit. När Barken Viking lämnar Falkenberg gör hon det med nymålat skrov och master och ny teknisk utrustning. Bild: Håkan Johansson

Efter sju månader plus två resor som praktikant ansågs eleverna vara fullärda.

– Det var en väldigt bra utbildning, minns Lars Hult.

Han fick jobb direkt efter examen. Han var till sjöss i åtta år och fick se stora delar av världen. Därefter gick han i land och hamnade i Rotterdam av en slump. Där blev han kvar i 14 år, men det är en helt annan historia. Idag är han fortfarande yrkesverksam och arbetar med att serva sjöfolk i hamnarna Falkenberg, Varberg och Halmstad. Han bor i Långås utanför Falkenberg med sin ungdomskärlek som han återfann för några år sedan.

Barken Viking byggdes 1906 som skolfartyg i Danmark. Med sin längd på 108 meter är hon det största segelfartyg som byggts i Norden.

Göteborgs stad köpte Barken Viking 1951 för att använda henne vid sjömansutbildningar. Sedan 1957 har hon legat vid Lilla Bommen i Göteborg.

Under tiden som Barken Viking varit borta har muddringar gjorts vid Lilla Bommen så att fartyget ska kunna ta sig till sin plats utan att fastna i den leriga bottnen.

Barken viking bogseras i första etappen tillbaka till Frihamnen i Göteborg där hon ska riggas upp.

Renoveringen fortsätter när Barken Viking återvänt till Lilla Bommen i slutet av mars. Ett nytt däck av trädslaget oregon pine, som har sitt ursprung i Nordamerika, ska läggas under våren och restaurangdelen ska eventuellt byggas om till fler hotellrum, så småningom.

LÄS MER: Barken Viking väntar på mildare väder i Falkenberg

LÄS MER: Barken Viking lämnar Göteborg för Falkenberg

LÄS MER: Här anländer Barken Viking

ANNONS