TRÅKIG JULKLAPP. Bara dagar innan jul fick sju anställda beskedet om uppsägning från Sigurd Anderssons Åkeri.
TRÅKIG JULKLAPP. Bara dagar innan jul fick sju anställda beskedet om uppsägning från Sigurd Anderssons Åkeri.

Anställda sägs upp på anrikt åkeri

Sju anställda får gå från Sigurd Anderssons Åkeri efter att största kunden SCA valt att sköta transporter i egen regi.

ANNONS
|

Ett av Hallands äldsta åkerier har haft det tufft i konkurrensen på senare år. För tre år sedan avvecklade Sigurd Anderssons Åkeri sina körningar åt logistikjätten DHL. Då varslades 14 personer om uppsägning. I dagarna tvingades företaget på Åkarevägen att säga upp ytterligare sju.

– Det är jättetråkigt att våra anställda ska behöva få det här beskedet innan jul. Men jag hoppas att inte alla uppsägningar blir verklighet i förlängningen, säger bolagets vd Torbjörn Andersson.

Det är ett avbrutet samarbete med SCA som ligger bakom neddragningen, menar bolagsdirektören.

– Vi hade fyra bilar som skötte lokaltransporter åt SCA som var vår största uppdragsgivare. Vi har även lagrat varor åt dem. Nu har de valt göra det i egen regi. Det är tråkigt men verkar man på en marknad så måste det finnas en köpare och en säljare, säger Torbjörn Andersson.

ANNONS

Sigurd Anderssons Åkeri startades redan 1927 av Torbjörns farfar. På 90-talet var företaget som störst. Då arbetade omkring 200 personer i bolaget som bland annat skötte transporter åt gamla Vin & Sprit AB. Sedan dess har det blivit allt tuffare.

– Det går inte att få lönsamhet för våra svenska åkare i dag tyvärr. Den politiska styrningen av utländska åkare på marknaden är ju inte som man skulle önska, säger vd:n.

Martin Jonsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet, har varit med i förhandlingarna. Han bekräftar bilden av en seriös bransch satt under hård press från åkerier med chaufförer utan schyssta villkor.

– Jag vill inte säga något om hur det kommer att bli i SCA:s fall men tendensen är att de som upphandlar transporter pressar åkerier med kollektivavtal till en gräns att där det inte längre går, säger ombudsmannen.

– Det här är en skötsam arbetsgivare som har varit med länge. Men han har satts i en konstig situation när en stor kund inte längre vill teckna avtal.

Exakt hur många som efter uppsägningarna blir kvar i företaget vill Torbjörn Andersson inte berätta i dagsläget. Det återstår fortfarande vissa förhandlingar. Bland de uppsagda finns både chaufförer och terminalarbetare. Vissa av dem har varit i företaget länge och har relativt långa uppsägningstider.

ANNONS

– Men mitt uppdrag är att skaffa nya uppdrag. Vi får skifta fokus mot mer lagerverksamhet. Vi har 6 000 kvadratmeter lager, varav SCA kanske hade 2 000. Det är brist på lager i Falkenberg så det är bara att se framåt, säger han.

ANNONS