Anhöriga frustreras över krånglig tidsbokning av vaccin

Dottern Anette Törnqvist och svärsonen Kenneth Larsson hade sett fram emot att deras anhörige snart skulle kunna få sitt vaccin mot covid-19. Men när det blev dags för tidsbokning för hemtjänstbrukare blev det inte riktigt som de tänkt sig. — Det tar en hel dag bara att få ordning och reda ut det här, säger Anette Törnqvist.

ANNONS
|

Hennes 85-åriga mamma har hemtjänst i Falkenbergs kommun. Mamman är synskadad och har svårt att gå. Den trasiga hissen i trappuppgången har dessutom gjort det svårt att komma ut.

För ett par veckor sedan fick Anette Törnqvists mamma hem information och blanketter att fylla i inför vaccineringen, som skulle ske hemmet. Men i söndags fick hon tillbaka blanketten som hon fyllt i, tillsammans med ett informationsblad om att vaccineringen skulle ske på vårdcentral och att tid behövde bokas. För en synskadad som knappt kan ta sig ut kändes det nya upplägget orimligt.

— De hade lovat att de skulle komma hem och ge mig sprutan. I slutet på förra året fick jag det första arket där det står att falkenbergare inte behöver boka tid, säger den 85-åriga mamman, som vill vara anonym.

ANNONS

Hur känns det nya upplägget med vaccinering på vårdcentralen?

— Det är hemskt, jag kan ju knappt gå. Det känns som lurendrejeri och jag känner mig besviken. Jag hade ju väntat på det här.

”Du behöver inte boka tid för din vaccination, utan den kommer ske i ditt hem” står det på informationsbladet som Anettes mamma fått hem.
”Du behöver inte boka tid för din vaccination, utan den kommer ske i ditt hem” står det på informationsbladet som Anettes mamma fått hem.

För dottern Anette Törnqvist och hennes man Kenneth Larsson har frustrationen över situationen vuxit. Under måndagen försökte Anette Törnqvist boka vaccinationstid på vårdcentralen, samtidigt som Kenneth Larsson försökte få svar från kommunalt håll.

— Min mamma är väldigt isolerad, så det är klart att jag vill att hon ska få sin spruta så snart som möjligt. Det är anmärkningsvärt att det ska vara så besvärligt att vaccinera i hemmet när det är de äldre som ska vara i prioritet, säger Anette Törnqvist.

Hon berättar att hon försökt boka tid på Falkenberg vårdcentral och Capio Familjeläkarna genom 1177.se och genom att ringa 1177, men att det inte gått.

— Det tar en hel dag bara att få ordning och reda ut det här. Det fanns en tid för första dosen i nästa vecka, men nästa dos ska tas inom tre veckor och då fanns det inga tider, förklarar hon.

”Möjligt att det blivit något missförstånd”

Enligt biträdande socialchef Daniel Johansson har det inte funnits någon formell kommunikation ut mot brukare om att personer med hemtjänst ska vaccineras i hemmet.

ANNONS

— Vi har varit tydliga från början med att vaccinering av personer med hemtjänst ska ske på vårdcentral. Om personer däremot har hemsjukvård så sker vaccineringen av vår personal. Det är möjligt att det blivit något missförstånd och dubbel information i det här fallet, säger han.

Hur blir det för personer med hemtjänst som har svårt för att boka tiden själva?

— Det har vi tagit hänsyn till. Vill man ha hjälp med att boka tid är hemtjänsten behjälpliga. Vi vet om att det var problem med bokningen i går (läs: måndag) och att det var svårt att boka andra dosen, men det ska vara i ordning nu.

Hur blir det för brukare med hemtjänst som har svårt att ta sig till vårdcentralen?

— Vid en sådan bedömning så löser vi det på ett eller annat sätt. Det kan bli att vi gör enstaka hembesök, men vi vill uttömma alternativet fullt ut innan vi aktiverar den livlinan, säger Daniel Johansson.

Charlotte Tavelin arbetar som kommunikationsstrateg på region Halland. Enligt henne har det genomförts förbättringar på 1177.se för att säkerställa att det går att boka tider för både dos ett och två.

— Vi ser att personer bokat in sig för dos ett och två, så det fungerar. Men det finns vårdcentraler som blivit fullbokade snabbt eftersom det finns en stor efterfrågan, säger hon.

ANNONS
ANNONS