Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kända publicisten Amelia Adamo pratade om dagens 70-åringar har mycket att se fram emot i sina liv. Bild: Olof Svahn

Amelia Adamo gästade Falkenberg

Det är inte bara svenska forskare som säger att 70 är det nya 50. Mediemogulen Amelia Adamo gästade Falkenberg Stadsteater på torsdagskvällen och föreläste om något som hon har pratat om länge.

– Jag som befinner mig i medievärlden har ju iakttagit det här länge, men det är ju kul att det äntligen har kommit vetenskapliga bevis, säger Amelia Adamo.

Falkenberg Stadsteater var fullsatt på torsdagens afton och anledningen var kvällens gästföreläsare Amelia Adamo. Publicisten som under sina 71 år på jorden grundat tre av Sveriges kändaste livsstilstidningar, Amelia, Tara och M Magasin.

Men det var inte direkt journalistik som hon bjudits in för att snacka om.

– Jag har sagt länge att 70 är det nya 50, och nu är det även bevisat. Vi som är gamla idag har mer energi än våra föräldrar när de var i samma ålder.

Beviset som Amelia Adamo pratar om kommer från en nyligen publicerad studie från Göteborgs universitet som hävdar att åldrandet har förändrats dramatiskt de senaste 50 åren.

Forskarna jämförde 70-åringar från 70-talet med 70-åringar idag och kom fram till att dagens åldringar rörligare, klarare i huvudet och hade bättre sexliv.

– Att bli pensionär är idag lite som att bli tonåring igen. Man blir obunden och fri, men då gäller det såklart att orka med, både fysiskt och psykiskt.

Arrangörerna för kvällens föreläsning var Falkenbergs Föreläsningsförening och inte oväntat var det mest seniorer i publiken. Fast Amelia Adamo hade nog valt att kalla dem för något annat.

– Jag kallar dem för "mappisar". Det står för "mogen attraktiv pionjärperson". Vi kom på det i samband med att tidningen M Magasin lanserades då vi inte bara kunde beskriva vår målgrupp som veteraner. Vi behövde något mer modernt sätt att beskriva dagens 50-plussare, säger hon.