Hos Engelsons på Kanslistvägen är det bråda dagar. Sedan i påskas har försäljningen ökat stadigt. Jämfört med förra året har antalet anställda ökat med cirka 20 personer.
– Vi har kunnat anställa många av de studenter som gick ut i våras, säger vd Stefan Engelson.
Kö utanför
Företaget har både butik och e-handel. I somras var det periodvis kö utanför butiken när det var dags att öppna. I dag har trycket minskat men det är många kunder som hittar till butiken.
– Vi berättar på hemsidan när det är bäst att komma, vilka tider som vi har många kunder och när det inte är så många. Vi följer restriktionerna och har räknare som visar hur många kunder som är i butiken, säger Stefan Engelson.
Det är framför allt e-handeln som ökar och det är sortimentet för aktivt uteliv som ökar mest.
– Det känns naturligtvis jätteroligt, men jag tycker synd om alla andra som sliter och kämpar men ändå tappar försäljning, säger Stefan Engelson.
Helt oförberedda
När handelsinstitutets utredningsinstitut, HUI, utsågs årets julklapp, ett stormkök, för någon vecka sedan rasslade det till hos Engelsons. På 10-12 timmar såldes hela lagret med 400 kök ut.
– Vi var helt oförberedda men hade köpt in ett parti som vi hade tänkt sälja till Black friday. Det gick åt direkt. Nu har vi beställt hem ett parti till, säger Engelson.
Förra året utsågs mobillådan till årets julklapp. Året dessförinnan var det återvunna kläder och 2017 var det elcykeln.
LÄS MER: Så påverkas Engelsons och Gekås av viruset
LÄS MER: Engelsons e-handel går urstarkt