Volvo Cars började från toppen när bolaget bestämde sig för att bli ett premiummärke och lanseringarna inleddes med den lyxigaste 90-serien. Därefter kom suvarna i 60- och 40-serien och nu är det dags för modellen som gissningsvis blir bolagets absoluta storsäljare – mellanklasskombin V60.
Det är ingen tillfällighet att Volvo valde att placera världslanseringen i en välmående svensk villaförort för det är där bilen kommer att kännas som mest hemma. Antingen som tjänstebil och/eller helt enkelt som barnfamiljens packåsna.
Värdig ersättare till V70
Det var vd:n Håkan Samuelsson som själv körde upp bilen på uppfarten till den hyrda designvillan i Täby norr om Stockholm.
- Det här är en bil för folk som inte har en aning om vad en kombi eller en sedan är, men som bara vill ha en riktigt bra bil, förklarade han.
Volvo har haft stora framgångar de senaste decennierna med sina kombimodeller, som bolagsledningen hävdar att Volvo uppfann på 1950-talet, men ingen slår V 70 som tillverkades i 1 250 000 exemplar innan produktionen upphörde för nästan två år sedan.
- Det här är en värdig ersättare till ikoniska V70, slog Samuelsson fast.
Gemensamt tema
Den nya bilen i påminner förstås en del om modellerna i 90-serien som den delar den större SPA-plattformen med. Bland annat har det stora panoramafönstret flyttat med och det ser verkligen stort ut på V60. De designansvariga understryker att de försökt hitta ett gemensamt tema för 60-serien som ska skilja den från de stora och lyxiga 90-modellerna och från den sportiga och ungdomliga 40-serien där det än så länge bara finns en suv.
- Med den här bilen måste vi vara väldigt starka på tre–fyra områden. Design är förstås viktigast, men bilen ska också vara dynamisk och elegant och den måste ha köregenskaper och prestanda som matchar, säger Patrik Widerstrand, projektledare för V60 till TT.
Träffar rätt
Vid presentationen i Täby tryckte alla chefer på att detta blir Volvos familjebil mer än någon annan modell.
TT: Men är det inte lika mycket en tjänstebil?
- Det behöver inte vara en motsats. En familjebil och en tjänstebil är ofta samma sak. Jag tror den här bilen kommer att träffa rätt bland väldigt många svenska kunder, säger Patrik Widerstrand.