I flera europeiska länder har biltillverkarna, inte minst efter påtryckningar från politikerna, gått med på att subventionera ägare till äldre dieselbilar när de köper en ny. Det kan röra sig om upp till 10 000 euro, eller cirka 100 000 kronor, som det talas om i Tyskland.
I skottgluggen
Volvo Cars hamnade i skottelden när en tysk tidning publicerade resultatet av ett test som visade att Volvos XC 90 D5 släppte ut oerhört mycket större mängder kväveoxider än vad bolagets egna tester visat och långt högre än vad som tillåts enligt de senaste utsläppskraven i Euro 6.
På torsdagen kommenterade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson för första gången offentligt de tyska uppgifterna. Hans förklaring är att de diselmotorer som finns i bolagets bilar i dag är utvecklade enligt de föregående utsläppskraven; Euro 5 som tillät högre utsläpp. Men motorerna som kommer från och med i höst, inklusive de som sitter i nya XC 40 som presenterades på torsdagen, är utvecklade enligt Euro 6.
- De motorerna som nu kommer enligt Euro 6 har lägre gränsvärden och tuffare toleranser och är betydligt bättre.
Ska hjälpa dieselägare
TT: Vad ska ägarna till äldre dieselbilar från Volvo göra? De kanske drabbas av körförbud i vissa städer?
- Nya bilar är alltid bättre än gamla och om de ägarna drabbas av restriktioner kanske vi får hjälpa dem att köpa en ny och miljövänligare bil, säger Håkan Samuelsson.
TT: Kan ni alltså tänka er subventioner som till exempel i Tyskland?…
- Det är inte otänkbart, vi vill hjälpa våra kunder när de köper ny miljövänligare bil, det är hela idén med den här firman.