Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Urstarka siffror från Volvo

Det går urstarkt för AB Volvo. Nu skruvas takten upp i fabrikerna i såväl Tuve, som Vara och Skövde. – Nu kan vi vara nöjda några dagar – sedan måste vi koncentrera oss på att bli ännu bättre. Konkurrensen är tuff, säger vd Martin Lundstedt.

AB Volvo redovisar en vinst före skatt på 6,4 miljarder kronor för årets första kvartal. En ordentlig ökning jämfört med vinsten på 5,3 miljarder kronor samma period i fjol.
Därmed slog lastbilstillverkaren också den samlade analytikerkårens förväntningar - de hade i snitt räknat med en vinst på cirka fem miljarder kronor, enligt Reuters sammanställning. Börsen var imponerad och Volvos B-aktie rusade med runt sju procent på tisdagsförmiddagen.
– Vi har haft ett starkt kvartal, både resultatmässigt och sett till försäljning. Rapporten visar många goda exempel på vad vi vill åstadkomma i organisationen – serviceförsäljningen ökar, det går starkare för anläggningsmaskinerna och lastbilsmarknaden går också starkt. Det finns mycket att glädjas över, men det finns också mycket mer vi kan göra med organisationen, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvo. 

Femdubblad vinst för Volvo CE

Den största överraskningen står Volvo CE för. Segmentet, som tillverkar anläggningsmaskiner, har länge varit hårt pressat, setts som ett sorgebarn och omgetts av envisa försäljningsrykten. Nu ökar försäljningen med 30 procent medan det justerade rörelseresultatet nästan femdubblats – till 1,6 miljarder från 341 miljoner kronor samma period i fjol. 
– Vi är mitt i genomförandet av en stor förbättringsplan för Volvo CE – det ger resultat nu. Den interna effektiviteten och serviceförsäljningen har exempelvis ökat. Samtidigt har marknadsläget förbättrats i såväl Europa som Asien och även Afrika och Oceanien, säger Martin Lundstedt.
Lastbilsförsäljningen ökade med mer blygsamma tre procent under perioden. Trenden är densamma som under det senaste året - försäljningen i Europa ökar medan leveranserna i Nordamerika krymper. Nu kan utvecklingen dock brytas. De senaste tre månaderna har orderingången i Nordamerika ökat med 27 procent. Martin Lundstedt är dock försiktigt optimistisk.

Europa backar

– Det är viktigt att komma ihåg att vi nu jämför med tidigare svaga kvartal. Även om orderingången ökar och lagernivåerna ser mer normala ut både för nya och begagnade lastbilar, minskade ändå leveranserna i Nordamerika med 34 procent under kvartalet. Men marknaden har nog bottnat nu, säger han.
På den europeiska marknaden, åt vilken Tuvefabriken levererar, backade orderingången dock med en procent totalt. Efterfrågan på tunga och medeltunga lastbilar fortsätter vara stark medan orderingången för lätta lastbilar faller med 37 procent. Volvo förklarar tappet med att många europeiska kunder "förköpte" lätta lastbilar under första kvartalet i fjol, innan EU införde nya, strängare, utsläppsregler. 
Lastbilstillverkaren behåller dock sina tidigare prognoser för både Europa-marknaden och Nordamerika – samtidigt som den höjs för Kina. Nu förväntas det säljas totalt 765 000 tunga lastbilar i Kina under året - 110 000 fler än Volvo tidigare trott.

Hotet - politisk oro

Sammantaget går det nu bättre för alla Volvos verksamheter. Koncernen säljer såväl fler bussar som båtmotorer samtidigt som lönsamheten för de fyra olika affärsområdena ökar markant.
Fabrikerna går för högtryck och produktionen, och antalet anställda, har ökats i såväl fabriken i Tuve som i motorfabrikerna i Vara och Skövde. Som GP berättade tidigare i veckan ska Volvo också anställa 500 nya ingenjörer.
Vad hotar då den positiva utvecklingen? Martin Lundstedt pekar ut den ökade politiska oron i världen, som ett orosmoln.
– Det finns ett större mått av osäkerhet i dag, bland annat i relationen mellan olika kontinenter. Vi påverkas både av hur ekonomin utvecklas globalt och av eventuella hot mot exempelvis frihandel. Därför måste vi behålla flexibilitet i organisationen och se till att vi har landsorganisationer som kan hantera utvecklingen, säger han.