Jürgen Stackman, chef för Volkswagens globala försäljning och marknadsföring, är en av flera tyska bolagschefer som har invändningar mot dagens dieseldebatt.
Jürgen Stackman, chef för Volkswagens globala försäljning och marknadsföring, är en av flera tyska bolagschefer som har invändningar mot dagens dieseldebatt.

Tyskarna slåss hårt för dieseln

Är dieseln på väg bort från personbilarna eller är ryktet om det omdebatterade drivmedlets död överdrivet? På bilmässan i Genève verkar det finnas en enad tysk front för dieselns bevarande.

ANNONS
|

Fram till 2015 var dieselmotorerna något av det bästa den europeiska bilbranschen hittat på. Sedan kom dieselskandalen med allsköns fiffel, därefter svängde debatten från koldioxidutsläpp till NOx (kväveoxider) och hur skadliga de utsläppen är för människors hälsa. Allt fler europeiska storstäder förbereder nu förbud mot äldre dieselbilar och för en vecka sedan fick sådana miljözoner klartecken av en tysk domstol. Allt detta har fått den europeiska försäljningen av dieselbilar att störtdyka på senare tid.

Mot den bakgrunden skulle man kunna tro att branschen som samlats i Genève med en röst skulle säga att de ger upp dieseln. Men det är inte vad man hör här alls.

ANNONS

Ogillar debatten

Jürgen Stackman, global chef för Volkswagens försäljning och marknadsföring gillar inte den pågående debatten och de politiska utspelen.

- Vi tillhör inte gruppen tillverkare som sagt adjö till diesel utan satsar på så ren diesel som möjligt. Att försäljningen sjunker beror till stor del på den osäkerhet bland konsumenterna som den pågående debatten skapat. Jag skulle vilja se en faktabaserad diskussion i stället för den rent känslomässiga som förs nu, säger han till TT.

- Bilarna det här handlar om är lagliga och det är själva fundamentet för de kommande diskussionerna, påpekar han och tillägger att de uppdateringar av mjukvaran som bolaget gjort efter "dieselgate" sänkt NOx-utsläppen under verklig körning med upp till 30 procent.

Förbannad vd

Audis vd Rupert Stadler verkar nästan förbannad när den senaste tidens debatt kommer på tal.

- Det är en kaotisk diskussion och den behöver komma ner på jorden. För oss är det självklart att vi steg för steg ska få renare luft i städerna och med EU:s senaste utsläppsgränser och tester har vi nått så långt vi kan komma för tillfället. Varför ska vi då offra dieseln bara för att det pågår en kaotisk diskussion?

ANNONS

- Men det handlar inte om en tysk enad front, bara om sunt förnuft, säger han.

Dyra investeringar

Ola Källenius, ansvarig för utvecklingen av Mercedes modeller sedan ett drygt år tillbaka, satte fingret på det kanske viktigaste skälet till att bilindustrin inte är beredd att skrota dieselmotorerna i brådrasket. På Daimlers scen presenterade han på tisdagen en ny plug-in-hybrid med diesel som kostat motsvarande 30 miljarder kronor att utveckla. En sådan investering är det nog inget bolag som slänger bort.

- Den nya generationen dieselmotorer är i absolut toppklass, såväl när det gäller prestanda som utsläpp och förbrukning. Kombinerar man den med en plug-in-hybrid så får man den bästa av två världar. Inga utsläpp alls när man kör i stan och väldigt låga utsläpp av koldioxid när man kör längre sträckor, säger han till TT.

Kunderna avgör

Volvo Cars hör till bolagen som kan tänka sig en snabbare avveckling. Inga nya dieselmotorer kommer att utvecklas, slår vd:n Håkan Samuelsson fast. Men de befintliga motorerna kommer att användas framöver, inte minst i hybridmodellerna. Hur länge är inte bestämt.

ANNONS

- Det avgör våra kunder. Det är ju alldeles uppenbart att det nu finns en klar trend där många av våra kunder är oroliga för körförbud.

Genève TT:s utsände

Fakta: Det tyska dieselförbudet

Tysklands högsta förvaltningsdomstol har gett klartecken för förbud mot äldre dieselbilar i 18 tyska städer.

Det tyska beslutet handlar om dieselmodeller som inte uppfyller EU:s gränskrav för utsläpp av kväveoxider, som enligt regleringen euro6 gäller för årsmodellerna 2015 och fram till i dag.

I Sverige finns nära 1,9 miljoner dieselbilar, enligt Transportstyrelsen. 1,3 miljoner uppfyller inte euro6-regleringen. I dag finns planer på att införa miljözoner för bland annat dieselbilar i Stockholms innerstad.

ANNONS