Essity, hygien- och hälsobolag som fram till 2017 var en del av SCA, redovisar kvartalssiffror. Arkivbild.
Essity, hygien- och hälsobolag som fram till 2017 var en del av SCA, redovisar kvartalssiffror. Arkivbild.

Tyska bandage hjälper Essity

Essity, en av världens största blöjtillverkare, går bättre än väntat. Fjolårets tyska förvärv BSN, som tillverkar bandage, bidrar till att hålla uppe marginalerna.

ANNONS
|

På börsen är det tummen upp efter en oväntat stabil delårsrapport från Essity – hygienbolaget som knoppades av från SCA i fjol. Aktien stiger med nästan 4 procent.

Essitys vd Magnus Groth är nöjd med försäljningstillväxten, som förklaras av såväl organisk tillväxt och en bättre prismix. Samtidigt har högre kostnader för råvaror parerats med effektiviseringar, prishöjningar och produktutveckling.

- Så även om marginalen sjönk 0,4 procentenheter till 11,1 procent lyckades vi hantera en betydligt större kostnadsökning, säger Groth.

ANNONS

Bandagen ett plåster på såren

Essity har inget mål för den justerade rörelsemarginalen, men målet för avkastningen på sysselsatt kapital ligger på 15 procent.

- Dit har vi en bit att gå. Vi ligger på 11,9 procent, säger Groth.

Förutom högre råvarupriser tampas Essity med en allt hårdare konkurrens, i takt med att marknadstillväxten i tillväxtländer bromsat in samtidigt som ny produktionskapacitet tillkommer i pappersindustrin.

Den tyska bandagetillverkaren BSN Medical, som köptes upp för 2,7 miljarder euro i april i fjol, är ett plåster på såren för Essity när det gäller pressen på marginalerna.

- Det är sårvård, kompression och ortopedi, som inte har samma prispress och som inte heller har samma beroende av råvarukostnader. Det hjälper oss, säger Magnus Groth.

BSN:s justerade rörelsemarginal låg under andra kvartalet på 17,5 procent.

Nöjd med besparingstakten

Besparingar för 232 miljoner kronor under kvartalet var en annan positiv faktor.

ANNONS

- Det är en takt vi är nöjda med, säger Groth.

Essity, med försäljning i 150 länder, påverkas inte i någon större utsträckning av att kronan har fallit till den lägsta nivån sedan 2009.

- Vi tillverkar ju normalt lokalt, säger Groth.

Han tillägger att dollarns försvagning mot andra världsvalutor, som euron, har gjort problemet med stigande råvarupriser lättare att hantera.

Trenden uppåt för råvarupriser tror Groth kommer att hålla i sig.

- Vi ser betydligt högre råvarupriser under andra kvartalet än under föregående kvartal inom alla våra områden. Det gäller såväl pappersmassa som oljebaserade plaster och returfiber.

TT

Fakta: Vinsten ökar men marginalen pressas

Hygienbolaget Essity redovisar en vinst före skatt på 2301 miljoner kronor för första kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 2221 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Resultatet var något bättre än väntat. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 2202 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Omsättningen steg till 28020 miljoner kronor, jämfört med 25268 miljoner kronor ett år tidigare.

Den justerade EBITA-marginalen (en typ av rörelsemarginal) sjönk till 11,1 procent, ned från 11,5 procent ett år tidigare.

Källa: Essity

ANNONS