Trohet är inget som försäkringskunden vinner på. Arkivbild.
Trohet är inget som försäkringskunden vinner på. Arkivbild. Bild: Patrik Lundin/SvD/TT

Trogna försäkringskunder får betala dyrt

Trohet lönar sig inte, i alla fall inte om man är försäkringskund. Kunder som stannar kvar hos samma bolag länge missgynnas, visar en undersökning från Finansinspektionen.

ANNONS

Det är premierna för hem-, villahem- och bilförsäkringar som undersökts. Finansinspektionens analys visar att kunder som oftare byter bolag betalar mindre för sina hem- och villahemförsäkringar än de som år efter år blir kvar hos samma bolag.

Undersökningen visar att de trogna kunderna får betala mellan 500 och 1 000 kronor mer per år för sin villaförsäkring. För hemförsäkringen handlar det om några hundralappar extra. Trogna bilförsäkringskunder blev däremot inte missgynnade på samma vis.

"Jag tror att de flesta kunder tror att det lönar sig att vara en trogen kund. Våra analyser visar att det tyvärr är tvärtom", skriver Åsa Larson, verksamhetsområdeschef för försäkringsfrågor på Finansinspektionen.

ANNONS

Inspektionen tycker att detta är orättvist. Därför kommer nu premiesättningen att diskuteras med bolagen, och om ingen ändring sker uppger Finansinspektionen att åtgärder kommer vidtas.

ANNONS