Volvo Cars Polestar 2 fick mycket uppmärksamhet i Genève.
Volvo Cars Polestar 2 fick mycket uppmärksamhet i Genève.

Sprakande elbilar väntar på genombrott

På bilmässan i Genève visades en lång rad elkoncept, i princip färdiga för produktion. Men brytpunkten då elbilar blir billigare att producera än de med förbränningsmotorer ligger flera år bort. 2019 kommer inte att bli elbilarnas riktigt stora genombrott.

|

- Det intressanta är att biltillverkare som har rötter i förbränningsmotorteknik är måttligt förtjusta över omställningen, som alla är överens om äger rum. Det som diskuteras är om det ska vara batteri- eller vätgasdrift, men nollgasutsläpp är det som gäller, säger Mikael Wickelgren som forskar på bilindustrin vid Högskolan i Skövde.

Om man med elbilar menar alla som kan laddas med el så är urvalet redan nu stort. Hybrider, som både har el- och förbränningsmotorer, har brett ut sig i flera år och antalet växer stadigt.

Vad gäller rena elbilar är urvalet mindre, men det är ändå större än många kanske tror. Problemet som många konsumenter ser är att de elbilar som finns på marknaden i dag har stora prislappar, eller är små. Mellanfältet, som många kunder efterfrågar, är än så länge ganska glest befolkat.

Mikael Wickelgren säger att de traditionella tillverkarna inte vill ha hastiga förändringsförlopp, de kan inte hantera dem, och därmed bromsas utvecklingen.

- Man gör vad man kan för att öka andelen. Det knepiga slutgiltiga beslutet är att bestämma sig för att nu investerar vi inte i förbränningsmotorteknik. Den tidpunkten är vi inte vid nu, säger han.

Stort pris eller liten bil

Den som kan lägga ut 800000 till 1 miljon kronor kan i dag välja på stora bilar från Tesla, Mercedes, Audi och Jaguar. Den som inte behöver de storlekarna kan välja mellan bland andra Nissan Leaf och Renault Zoe som båda sålt bra de senaste åren och uppdaterats flera gånger.

På mittfältet har den nyss Sverige-anlända Tesla Model3 saknat konkurrens. För en vecka sedan lanserades Polestar2 som fått mycket uppmärksamhet i Genève. Prismässigt blir det en tuff konkurrent till Tesla, men problemet är att produktionen i Kina inte drar igång förrän nästa år. De tänkta volymerna är heller inte i närheten av Teslas.

På en bilmässa av Genèves storlek kan man knappt röra sig utan att snubbla på en konceptbil eller prototyp och i år har det visats upp många nya elbilar. En del är rena fantasiprodukter medan andra i princip är färdiga för produktion.

Elversion av XC40?

TT har stämt av med alla större märken på den svenska marknaden hur deras tidtabeller ser ut för elbilar. Mest spännande för alla normala plånböcker blir kanske Volkswagens första renodlade elmodell med familjenamnet ID som ska visas upp på bilmässan i Frankfurt i höst och börja säljas nästa år. Det har talats om en prislapp på runt 300000 kronor för en bil med ungefär samma storlek som en Golf. 2020 kommer också en suv i ID-familjen att lanseras.

Volvo Cars första elbil i större skala och i eget namn, alltså Polestar2 och den tidigare C30 Electric borträknade, kommer att lanseras sent i år eller i början av nästa. Allt tyder på att det blir en elversion av XC40.

Forskaren Mikael Wickelgren konstaterar att det finns beräkningar om när brytpunkten infaller då elbilar blir billigare att producera än de med förbränningsmotorer. Men den ligger längre fram i tiden, 2024 hos de största optimisterna men enligt andra så sent som 2038.

- Många gissar och ingen vet, säger han.

En livscykel

Wickelgren lyfter fram Norge som ett framgångsexempel där kraftiga statliga stimulanser och styrmedel ökat laddbilsinköpen till över 50 procent av marknaden. Där ligger Sverige i lä, framhåller han.

En kritik som ibland hörs om elbilar är att de står för mer utsläpp än fossilbilar i produktionsfasen. Wickelgren säger att det ligger något i detta men tycker inte att kritiken är rättvis och får för stort utrymme.

- Alla faserna ingår i en slags livscykel och då blir det inte så himla enkelt. Det beror på hur du kör bilen, hur länge du tänker ha den, under vilka omständigheter du kommer köra den.

TT

Fakta: Elbilar som är på gång

Audi kommer att lansera flera nya modeller i e-tronfamiljen 2019 och nästa år. 2020 kommer E-tron GT och Q4 E-tron.

Fords bidrag blir enligt bolagets presstjänst en Mustang-inspirerad suv-crossover som presenteras 2020.

Kias nya version av den kompakta crossovern Soul EV börjar säljas i Europa det här halvåret.

Skoda har säljstart för E-citigo i augusti och lansering januari 2020. Ytterligare två modeller kommer till marknaden 2021.

Seats första elbil, el-Born, visades som koncept i Genève och lanseras på marknaden 2020.

Teslas nästa modell efter 3 ska heta Y. Det blir en mindre suv som avtäcks den kommande veckan, och ska börja byggas om ungefär ett år.

Volvo Cars stora elbilssatsning, om man inte räknar Polestar2, drar i gång sent i år eller i början av nästa. Det mesta tyder på att en helt avgasfri version av XC40 blir först ut.