- 23 procent av bolagen säger att de har märkt av negativa konsekvenser, och då är det oftast i form av kommentarer på sociala medier, inställda möten och kommentarer bland medarbetare, säger Martin Vercouter, chef för Svenska handelskammaren i Kina till Sveriges Radio.
60 svenska bolag har tillfrågats och det stora flertalet har inte påverkats negativt. Det är också väldigt få bolag som uppger att deras affärer drabbats.
Ändrad bild av Sverige
Handelskammaren har också låtit göra en uppföljande konsumentundersökning bland 550 invånare i Peking och Shanghai som fått frågor om polisinsatsen och den satiriska sketchen. 39 procent säger sig ha sett den kinesiska rapporteringen om händelserna i Sverige och av dessa säger 55 procent att de fått en sämre bild av Sverige. Av samtliga tillfrågade svarar 21 procent samma sak.
- Samtidigt har majoriteten av kineserna i studien en oförändrad eller till och med mer positiv bild av Sverige i år jämfört med förra, säger Martin Vercouter.
Kinesiska protester
Polisen avvisade de tre kinesiska turisterna från ett vandrarhem i Stockholm den 2 september. De hade anlänt en dag för tidigt och nekades plats. När de vägrade lämna vandrarhemmet larmades polisen som körde bort dem och lämnade dem på Skogskyrkogården.
Händelsen ledde till starka kinesiska protester och Kinas ambassadör i Sverige, Gui Congyou, krävde bland annat att de inblandade poliserna skulle bestraffas.
Någon utredning mot poliserna inleddes aldrig med hänvisning till att de följt regelboken vid den här typen av avvisningar.
TT