Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hur många här har skolkat från jobbet för att kunna se matchen? Bilden från gruppspelsmatchen mot Mexiko.

Så mycket kostar VM svenska arbetsgivare

Fotbolls-VM är inte bara en blågul fest. Den kan också innebära röda siffror för svenska arbetsgivare.

Under åttondelsfinalen mot Schweiz förlorade arbetsgivarna lika mycket pengar per spelad timme som regeringen satsade på välfärden i sin vårbudget, skriver SvD Näringsliv.

Enligt siffror från MMS, som mäter tv-tittande, tittade cirka 2,9 miljoner personer på matchen i tisdags. Men den faktiska siffran, enligt TV4:s affärsstödschef Mikael Eklöf, är närmare sex miljoner eftersom så många ser matchen i offentliga miljöer, sportbarer eller storbildsskärmar.

Eftersom matchen började klockan 16 var många fortfarande i tjänst under första halvlek. Hur många av dem så då jobbskolkade för att titta är enligt SvD:s beräkning 4,1 miljoner svenskar. Borträknade är de som inte är i arbetsför ålder, sjukskrivna, arbetslösa, föräldralediga, nattarbetare, vabbare och semesterlediga.

Multiplicerat med arbetskostnaden på 361 kronor i timmen (timlön, skatter och avgifter), blir summan 1,5 miljarder kronor.

Enligt Konjunkturinstitutet är det en rimlig approximation men Unn Lindholm vid myndighetens prognosavdelning varnar för brister och att kalkylen är grov.

- Även om folk kollar på matchen på arbetstid är det vanligt att de har arbetat in tiden innan eller efter matchen. Däremot, om folk skulle söka ledigt endast för matchen, då kan det vara så att arbetsgivaren måste gå ned i produktion, säger han till SvD.