Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Majoriteten av exporterade eldrivna bilar från Sverige hamnar i norska garage. Arkivbild.

Norsk offensiv mot svenska begagnade elbilar

Intresset för begagnade eldrivna bilar från Sverige är stort i grannlandet Norge. Men exporten innebär för svensk del en långsammare omställning till en renare fordonsflotta, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Närmare hälften av alla begagnade elbilar som gick på export från Sverige under 2016 hamnade i Norge.

För laddhybrider var andelen ännu högre. Två tredjedelar av de använda fordonen ställdes i norska garage. Det visar siffror från myndigheten Trafikanalys som räknar med att trenden fortsätter.

Jämfört med den totala exporten av begagnade bilar, vilket har ökat kraftigt de senaste åren, är dock handeln med använda eldrivna bilar fortfarande liten. Under 2016 rullade drygt 660 laddhybrider och närmare 100 elbilar över gränsen till Norge.

Flyttar fram positionerna

Trots de små siffrorna är utveckling oroande, menar branschorganisationen Bil Sweden.

- Det är klart ett problem då de här bilarna är viktiga för att nå de klimatmål Sverige har satt upp, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.

Den ideella föreningen Elbil Sverige ser tecken på att norska bilhandlare flyttar fram positionerna på den svenska andrahandsmarknaden.

- Vi har medlemmar som blivit nekade att köpa loss leasade elbilar då hela partier blivit uppköpta av norska bilhandlare, säger Elbil Sveriges ordförande Magnus Johansson.

Norsk elbilsframgång

Det norska intresset för eldrivna bilar gäller även nyproducerade fordon. Ifjol var fler än hälften av alla nysålda bilar i landet antingen laddhybrider eller rena elbilar.

Höga subventioner till elbilsköpare, fördelaktiga skattelättnader och möjligheten för innehavaren att köra i bussfiler samt att slippa vägtullar är några av skälen till elbilens framgång i Norge.

Enligt Mattias Bergman krävs styrmedel för användande och inte bara vid nybilsförsäljning även i Sverige.

- För att få en renare fordonsflotta i Sverige behövs elbilar och laddhybrider för samtliga kundgrupper. För att behålla begagnade eldrivna fordon i landet behövs bättre styrmedel för nyttjandet av hela flottan och inte bara nya fordon, endast då kommer vi nå en kritisk massa av elbilar och laddhybrider i Sverige.