Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Kappahls resulat före skatt sjönk under första kvartalet. Arkivbild.

Minskat resultat för Kappahl

Klädkedjan Kappahl redovisar ett minskat resultat för första kvartalet i bolaget brutna räkenskapsår. Under perioden september till november uppgick resultatet före skatt till 50 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 91 miljoner kronor i motsvarande period föregående år.

Omsättningen uppgick till 1 194 miljoner kronor, jämfört med 1 166 miljoner kronor under första kvartalet i fjol.

Trots att försäljningen ökade med drygt två procent påverkade inbromsad konsumtion och kostsamma försäljningsaktiviteter resultatet negativt, enligt bolagets vd.

"Försäljningen ökade på Black Friday jämfört med föregående år samtidigt som det är tydligt att kunderna lärt sig att vänta in de erbjudanden som kommer och därför handlar mindre direkt före och efter Black Friday", skriver Peter Andersson, bolagets tillförordnade vd och finansdirektör i rapporten.