Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ett grundläggande problem för stål- och aluminiumindustrin globalt är överkapacitet, inte minst i Kina. Arkivbild

Linde: Sämsta beslutet USA kunde ta

Stål- och aluminiumtullarna som USA har infört får inga dramatiska effekter enligt bedömare och svenska stålbolag. Men EU- och handelsminister Ann Linde (S) har farhågor om att USA kommer utvidga strafftullarna även till fordonsmarknaden.

- Det skulle slå hårt mot den svenska ekonomin, säger hon till TT.

Det som kommer ske nu enligt EU- och handelsministern är att EU drar USA inför världshandelsorganisationen WTO och inom ett par veckor börjar införa egna importtullar på vissa amerikanska varor som motsvarar samma summa som USA:s stål- och aluminiumtullar.

- Sedan får vi se om allt det stål som tidigare skulle säljas på den amerikanska marknaden nu svämmar över i EU. Då måste vi införa skyddsåtgärder i EU.

Hon kallar dagens besked för det sämsta möjliga men trycker på det skulle bli än värre om USA fortsätter på samma inslagna väg när det gäller import av fordon i landet.

- Stålexporten från Sverige ligger på 4 miljarder kronor medan den svenska fordonsexporten är fem gånger så stor på strax över 20 miljarder kronor. Skulle det landa där kommer det slå hårt mot Sverige, säger Ann Linde till TT.

Tonar ned

Stålbolaget SSAB, vars försäljning i USA uppgick till 15,2 miljarder kronor i fjol, tonar dock ned riskerna med Trumps tullpaket. För det mesta av det stål SSAB säljer i USA tillverkas också i USA – i anläggningar i Alabama och Iowa. Det innebär att de inte påverkas av de omstridda tullarna, skriver Thomas Hörnfeldt, ansvarig för samhällsfrågor på SSAB, i en kommentar till TT.

Från nordiska anläggningar exporteras omkring 250 000 ton stål, som kommer beröras av tullarna, till USA. Det kan jämföras med SSAB:s produktionskapacitet i USA på 2,5 miljoner ton stål.

Specialstål

SSAB räknar dessutom med att amerikanska kunder, precis som när Bushregeringen var på väg att införa ståltullar för drygt 15 år sedan, ansöker om undantag för tullarna för en del av de specialstålprodukter koncernen exporterar till USA från Norden.

"Det är kunderna som i så fall har den dialogen", skriver Hörnfeldt.

Även om effekterna av USA-tullar på stål och aluminium blir begränsade är det en dålig signal, enligt Swedbanks Anna Breman. Hon tror att det kan få företag att avstå från planerade investeringar eller affärer, vilket i sin tur kan bromsa konjunkturen.