Leksaksjättens besked – skrotar kill- och tjejleksaker

Världens största leksakstillverkare, danska Lego, ska göra sina produkter mer könsneutrala. Detta efter en undersökning som bland annat visat att föräldrar är mer benägna att uppmuntra söner att leka med de färgglada små plastbitarna.

ANNONS
|

”För killar” eller ”För tjejer” är inget man kommer att kunna läsa på Legos produkter i framtiden. Det danska företaget, vars färgglada plastklossar är kända världen över, kommer nu att satsa hårt på att göra sina leksaker mer könsneutrala.

Tidigare har bolaget fått kritik för att leksakerna varit extremt starkt könskodade – när Lego Friends släpptes 2012 belystes till exempel den så kallade ”Legomuren” mellan könen. Där pojkar förväntades leka med ninjor och Star Wars och flickor baka cupcakes och driva skönhetssalong.

Nu vill företaget ta ett steg bort från stereotyperna.

Till exempel är det inte längre möjligt att filtrera efter kön när man söker efter leksaker på Legos hemsida.

ANNONS

– Vi testar allting på båda pojkar och flickor, och det innefattar fler kvinnliga förebilder. Vi jobbar hårt med att göra Lego mer inkluderande, säger Julia Goldin, produkt- och marknadsföringschef på Lego till The Guardian.

Flickor hämmas ju äldre de blir

Bakgrunden är en global undersökning som visar att den generella attityden kring lekar fortfarande inte är jämlik. Enligt Lego har flickor fått ett ökat självförtroende när det gäller att delta i alla typer av lekar och kreativa aktiviteter, men hålls tillbaka på grund av samhällets könsstereotyper i takt med att de blir äldre.

Undersökningen visar bland annat att föräldrar i större utsträckning uppmuntrar sina söner att bygga med Lego, 59 procent, jämfört med döttrar, 48 procent.

Mer oroliga för att söner ska bli retade

Madeline Di Nonno, vd för the Geena Davis Institute on Gender in Media som gjorde undersökningen, säger till The Guardian att föräldrar är mer oroliga för att deras söner ska bli retade för att de leker med leksaker som anses typiska för det motsatta könet.

– Samtidigt är det så att beteende som associeras som manligt värderas högre i samhället, säger Di Nonno till Guardian.

ANNONS