Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Butiksdöden riskerar tillta. Arkivbild.

Kraftig tillväxt för kläder på nätet

Runt 20–30 procent billigare. Var sjätte klädesplagg handlas numera på nätet. Och det är sannolikt bara början.

Klädjätten H&M har problem, försäljningen faller, speciellt i de fysiska butikerna. Nya spelare tar över. Zalando, Nelly och Boozt är exempel på några större rena näthandlare inom klädvärlden, alla med kraftig tillväxt.

Boozt hade en försäljningstillväxt under tredje kvartalet på 46 procent, Zalando ökade 29 procent och Nelly tio procent.

Totalt bedöms klädtillväxten på nätet ligga runt 15 procent.

- Jag skulle inte bli överraskad om tillväxten blir ännu snabbare nästa år, säger Karsten Anker Petersen, informationschef på Boozt.

Kvinna med barn

En snitthandlare på Boozt är en kvinna mellan 35 och 50 med barn, som gör sina inköp sent på kvällen, enligt Anker Petersen.

Vinsterna är än så länge ganska blygsamma, men alla satsar nu först och främst på att växa sig stora och då får lönsamheten stryka på foten.

I grova slängar 15 procent av klädhandeln sker nu över internet, enligt Andreas Svensson på handelns analysorganisation HUI Research.

- Och man bör nog ligga över den nivån om man ska vara hyfsat välpositionerad på marknaden, säger han.

Annars får bolagen en tuff framtid framför sig. Lågprishandeln, dit bland andra H&M får räknas, är extra utsatt för ny konkurrens från näthandeln. Och även om klädbolagen tappar försäljning i butikerna till sin egen e-handel blir det en dyr omställning, i form av dyra butikslokaler och för mycket personal.

Tappar i stil

För kunderna är det pris och bekvämlighet som hägrar, enligt undersökningar. För välkända varumärken kan det handla om prisskillnader på 20–30 procent till e-handelns fördel, enligt Andreas Svensson.

Medan näthandlarna har gyllene tider går det följaktligen tyngre för de fysiska butikerna. Hittills i år har klädförsäljningen i butik minskat med drygt två procent, helt klart en effekt av att näthandlarna tar andelar, enligt Mikael Sandström, på Svensk Handel, som ser framför sig många butiker i mer perifera lägen som tvingas slå igen.

Han tycker sig också märka att kläder som stilmarkör har tappat lite, vilket även det har slagit mot modehandeln generellt.