Snö och kyla fick många att beställa hem maten på nätet i stället för att gå till affären. Under januari ökade försäljningen av mat på nätet med 18,3 procent jämfört med samma period föregående år, enligt Svensk Dagligvaruhandel.
I siffran ingår både varor som beställs på nätet men hämtas i butiken, varor som körs hem samt så kallade matkassar där recept ingår.
I fysiska butiker ökade försäljningen 2,4 procent medan siffra för hela dagligvaruhandeln landade på 2,7 procent.
"Den stabila men ändå något blygsamma försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan förklaras med att hushållens optimism sjunkit ytterligare enligt Konjunkturinstitutet och att bankernas genomsnittliga bolåneräntor höjts stadigt," skriver Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande.
För de senaste 12 månaderna uppgår den rullandeförsäljningstillväxten för dagligvaruhandeln till 3,4 procent, vilket omfattar 3,0 för fysiska butiker och 25,1 procent för e-handeln.