Volvo Cars ser risker i upptrappningen av handelskriget mellan USA och Kina. Arkivbild.
Volvo Cars ser risker i upptrappningen av handelskriget mellan USA och Kina. Arkivbild.

Handelskriget slår mot svenska intressen

Svenska storföretag hamnar i kläm när handelskriget mellan USA och Kina nu går in i en ny fas.

ANNONS
|

Hela den globala handelskonflikten eskalerar nu, varnar Ann Linde. Handelsministern räknar med att USA:s nya tullar på varor producerade i Kina kan komma att slå hårt mot befintliga globala värdekedjor, som företag runt om i världen har byggt upp sina affärsmodeller på.

Volvo Cars i korselden

Hon påminner samtidigt om att cirka 30 procent av den svenska exporten består av insatsvaror, importerade från andra länder.

- Och det som då är kinesiskt och amerikanskt kan ju påverkas av de här tullarna. Det är därför vi påverkas även om vi inte har de här tullarna riktade direkt mot oss, säger hon.

ANNONS

Ett företag som nu hamnar i korselden när världens två största ekonomier drabbar samman är biltillverkaren Volvo Cars, ägda av kinesiska Geely.

"Ett handelskrig skulle kunna leda till ökade kostnader för kunder och ett begränsat produktutbud", skriver bolaget i en skriftlig kommentar till TT.

Bolaget påpekar dock att Volvo Cars har fabriker i Kina, Europa och i USA, vilket dämpar effekterna. Fast helst hade Volvo helt sluppit de nya handelshinder som nu kommer.

"Vi skulle vilja se sänkta importtullar mellan USA, Europa och Kina, eller att man helt slopar dem. Frihandel skapar jobb, välstånd och ekonomisk tillväxt."

Hoppas Trumps löfte håller

Det snabbt eskalerande handelskriget mellan USA och Kina väntas fortgå länge.

- Åtminstone så länge Trump är president i USA, säger Ann Linde.

Hon hoppas nu att Trump – trots de senaste dagarnas hårdföra retorik från USA:s president om hur tullarna har stärkt landets position och lockat till sig både jobb och investeringar – ska hålla sitt löfte om att inte införa biltullar mot EU så länge samtal om slopade handelshinder pågår mellan Bryssel och Washington.

ANNONS

Den arbetsgrupp där samtalen förs, där EU-kommissionären Cecilia Malmström för EU:s talan, fick i somras fyra månader på sig, enligt Ann Linde.

- Vi kan inte göra mer än att påminna om det, säger hon.

De tydligaste effekterna av Trumps nya tullar blir ett hårdare internationellt handelsklimat och en smäll för Kinas ekonomi, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på halvstatliga Business Sweden, som hjälper svenska företag öka försäljningen globalt.

- Men skulle det här bli större, med fler länder inblandade, då är vi i ett annat läge, varnar hon.

Flytta produktion

För svenska företag med produktion i Kina räknar Lena Sellgren med att motiven för att flytta ut produktion från Kina nu ökar. Vietnam pekas ut som ett alternativ.

Enligt Business Sweden-ekonomen har Donald Trump en poäng när han säger att dagens handelssystem måste reformeras, med ett drygt 20-årigt regelverk inom Världshandelsorganisationen WTO som inte har anpassats till Kinas nya position som ekonomisk stormakt.

ANNONS

- Det behövs göras en översyn, förändringar och rättas till. Sedan är Trumpregeringens metod varken ett bra eller trevligt sätt: Det är oerhört oförutsägbart att gå fram som han gör nu.

TT

ANNONS