Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Jacob Youssef, vd för Candy People, på företagets grossistlager i Malmö.

Hög tid för godisfrossa

Fyllda påskägg och dignande buffébord – nu väntas vi handla mat och konfektyr för miljarder. Påsken är en stor godishelg, men traditionella godbitar verkar inte längre locka mest, enligt en av landets större godisdistributörer.

Fyllda dragéägg, skumägg och folieinklädda påskharar – det traditionella påskgodiset finns på Candy Peoples lager i Malmö. Men det är annat godis som är storsäljare för företaget, som distribuerar svenskt godis till både Sverige och utlandet.

Här hämtar landets stora matgrossister sitt godis varje vecka, men de särskilda beställningarna inför påsken är gjorda för länge sedan, berättar Jacob Youssef. Den största efterfrågan har inte rört just den traditionella påskkonfektyren.

- Nej, just den delen minskar för varje år för vår del, känner vi. Men vi har fortfarande kvar det, säger han.

"Växer så det knakar"

Påskhelgen är lika med godis i Sverige, konstaterar Johan Davidson som är chefsekonom på Svensk Handel.

- Konfektyrhandeln växer så det knakar just under påskveckan, det säljs 73 procent mer än det säljs godis för en genomsnittlig vecka, säger han.

Påsken är viktig för landets livsmedelsbutiker. Enligt Svensk Handels prognos väntas försäljningen inom dagligvaruhandeln i år landa på 7,7 miljarder kronor under påskveckan – runt en miljard kronor mer än en helt vanlig vecka. Det är också 300 miljoner kronor mer än föregående års prognos.

Som vanligt är det främst mat som sill, ägg och lax som lockar. Och godis, förstås.

- Lösgodisförsäljningen är störst då, säger Johan Davidson.

Kräsna konsumenter

Just lösgodis är en stor del av Candy Peoples sortiment. En stor del går på export, men när Jacob Youssef vill ägna sig åt konsumtionsmönster är det hem till sin fars godisbutik i Lund han går.

Där har han sedan 15-årsåldern studerat vad vi vill ha när det kommer till godis. Och suget efter lösgodis finns kvar, men i mindre skala, säger Jacob Youssef.

- Konsumenten är kräsnare, man vill ha sina favoriter.

Rättad: I en tidigare version av denna text angavs fel skillnad i kronor mellan årets försäljningsprognos och fjolårets.