Statsminister Stefan Löfven provkör en av Geelys bilar. Hos biltillverkaren skrevs en avsiktsförklaring mellan Geely och Göteborg stad under.
Statsminister Stefan Löfven provkör en av Geelys bilar. Hos biltillverkaren skrevs en avsiktsförklaring mellan Geely och Göteborg stad under.

Geely: "Göteborg har kompetensen"

Stockholm, Göteborg eller Södertälje? Efter Geelys satsning på ett innovationscentrum i Göteborg är frågan vilken stad som får det nationella testcentret för elfordon.

ANNONS
|

Nyheten var redan ute men blev helt officiell under onsdagen. Inne på huvudkontoret i Hangzhou skrevs en avsiktsförklaring under av ordförande för Göteborgs kommunstyrelse, Ann-Sofie Hermansson (S) och Geely Holdings vd, Conghui An.

Med fanns också statsminister Stefan Löfven (S) då besöket i huvudkontoret var en del i programmet under regeringens resa till Kina tillsammans med ett stort antal företag.

Det var sedan Löfven som fick provköra en av Geelys bilar i röd kulör ute i regnet ute på parkeringen.

- Det är klart att det har stor betydelse för Göteborg och Sverige när man nu investerar i ett globalt innovationscenter där ungefär 3500 människor kommer att arbeta. Det här är jobb, framtid och tillväxt, säger Stefan Löfven (S).

ANNONS

Göteborgs kompetens

2010 köpte kinesiska Geely Volvo och Cevt är Geelys utvecklingsbolag. I en 8000 kvadratmeter stor kontorsbyggnad ska man nu arbeta med utveckling inom uppkoppling, elektrifiering och grön teknik.

- Vi valde Göteborg främst för kompetensen och innovationsandan som finns där. Vi hoppas kunna tillsammans utveckla nästa generations teknologi för bilar, säger Wei Gang, vice vd för Cevt.

TT: Ni har tidigare fört fram kritik mot Göteborg. Vad har hänt sedan dess?

- Det har blivit mycket bättre, till exempel när det gäller arbetstillstånd och lägenhetssituationen i staden.

Tidigare har företaget ifrågasatt företagsklimatet i Göteborg. Det fanns då en risk att satsningen skulle ske någon annanstans, exempelvis i London, där Geely har verksamhet genom tillverkning av London Taxi. Ann-Sofie Hermansson anser dock inte att man behövt göra några eftergifter.

- Nej, det tycker jag faktiskt inte utan det är något som har varit viktigt för oss. Vi har sagt att vi inte kan göra det här på det kinesiska viset men vi kan göra det på det svenska viset och det tycker jag vi har lyckats väldigt väl med.

ANNONS

Nytt fordonslabb

För knappt en månad kom också beskedet att staten är med och finansierar ett nytt så kallat elektromobilitetslabb, en testanläggning för elektrifierade drivlinor och batterianläggningar, något Geely har velat se. Var anläggningen hamnar är ännu oklart men Wei Gang bekräftar att det finns intresse från flera svenska städer.

- Men vi skulle uppskatta om den hamnar i Göteborg för närheten till innovationscentrumet, säger han.

Näringsminister Mikael Damberg säger att de väntar på att den svenska industrin och akademin "snackar ihop sig" innan beslut tas om var testanläggningen ska ligga. Beslut kommer i höst.

- Det är ingen tvekan om att det finns en väldigt stark kompetens kopplad till fordonsindustrin i Västsverige. Det är Sveriges starkaste fordonskluster, men det är viktigt att anläggningen kopplar upp sig mot hela Sverige, säger han.

TT: Vilka andra kandidater finns?

- Det finns starka akademiska miljöer också kring Stockholm, och sen har vi Scania i Södertälje som också vill jobba med elfordon i framtiden. För oss är det viktigt att forskningslabbet kopplar ihop hela det svenska industriella klustret när det gäller elfordonsutveckling.

ANNONS

Mikael Damberg uppger att staten är beredd att göra en rejäl satsning på fordonslabbet, men att man maximalt kommer stå för hälften av kostnaden, förutsatt att industrin finansierar en lika stor del.

TT

ANNONS