Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Fria Tider kritiserar av en konsumentvägledare för sina försäljningsmetoder. Arkivbild.

Fria Tider kritiseras för försäljningsmetoder

Sajten Fria Tider, som ofta skriver kritiskt om invandring, kritiseras för sina försäljningsmetoder, skriver SVT Nyheter.

Fria Tider har via telefon sålt abonnemang till personer som menar att de bara har tackat ja till att få information om hur sajtens betaltjänster fungerar. Fria Tider anser dock att avtalen är bindande. Hittills i år har Kronofogden fått in 301 betalningsförelägganden från FT News Group, som står bakom sajten.

Konsumentvägledaren Maria Johansson har granskat ett av fallen, där Fria Tider dragit en person som bestridit en faktura inför rätta.

- När de drar igång det juridiska blir ju konsumenten verkligen liten och då får man ju vara ganska tuff för att stå på sig, säger Maria Johansson till SVT.

Enligt henne skulle detta tillvägagångssätt kunna tolkas som ett försök att skrämma de drabbade personerna till att betala.

Tidigare i maj avslöjade Breakit att Fria Tider tagit minst 65 fall av obetalda fakturor till domstol.