Kranarna i Göteborgs hamn får ingen ro – den hotande strejken är avblåst. Arkivbild.
Kranarna i Göteborgs hamn får ingen ro – den hotande strejken är avblåst. Arkivbild.

Fred råder i Sveriges hamnar

Hamnstrejken gick att undvika och näringslivet drar en lättnadens suck. För första gången sedan början av 70-talet har Hamnarbetarförbundet och Transportföretagen ingått kollektivavtal.

ANNONS
|

Utan lösning hade en storstrejk brutit ut i ett 20-tal hamnar – en konflikt som skulle ha berört över 1000 hamnarbetare och fått stora effekter på export och import.

Vid 17.30-tiden blåstes dock faran över från förhandlarna i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm – Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar hade tecknat ett så kallat andrahandsavtal.

Avtalet är identiskt – "bokstav för bokstav" – med det förstahandsavtal som Transportarbetareförbundet har med arbetsgivarparten sedan länge, enligt Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

- Hamnarbetarförbundet har rätt till förhandling om i stort sett vilka frågor som helst, men inte rätt att tillskansa sig egna villkor för sina medlemmar vilket vi hela tiden sagt att vi inte går med på, säger han till TT.

ANNONS

Facklig historia

Stötestenen var Hamnarbetarförbundets möjligheter att delta i lokala förhandlingar. Enligt förbundets tolkning innebar medlarförslaget ett förbud mot att ens börja förhandla om lokala avtal. Men den formuleringen struken kunde förbundet skriva under avtalet – varpå förbundsordförande Eskil Rönér sände ut ett ytterst kortfattat pressmeddelande:

"Så jävla gött!"

Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning i Göteborg, jublar också:

- Det känns nästan overkligt, Vi har hållit på så länge, så det känns helt fantastiskt.

- Det är något historiskt, något som fackföreningen har kämpat för i 47 år, säger han till TT.

Den strukna formuleringen som löste knuten löd "rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet".

"Stor skillnad"

Mattias Dahl är nöjd med att för första gången sedan 70-talet ha avtal med båda facken i hamnarna.

- Det ökar möjligheten till förutsägbarhet och bra service och drift till hamnarnas kunder.

ANNONS

TT: Är det ett nederlag för er att behöva acceptera ett andrahandsavtal med Hamnarbetarförbundet?

- Nej, utan det är något som vi har sagt från början att vi är villiga att ingå, svarar han.

- Vi har aldrig haft ett kollektivavtal tidigare och då har Hamnarbetarförbundet varit fria att strejka när som helst. Men Hamnarbetarförbundet är nu bundet av fredsplikt och det är en stor skillnad, svarar han.

Per Hidesten, vd på Industriarbetsgivarna, gläds också över att "arbetsfreden nu är säkrad i hamnarna och att basindustrin kan koncentrera sig på att skeppa ut sitt gods via hamnarna under normala förhållanden”.

TT

Fakta: Facken i hamnarna

Det finns två fackförbund som organiserar hamnarbetare. Dels LO-anslutna Transportarbetareförbundet, dels det fristående Hamnarbetarförbundet. Det senare bildades 1972 som en utbrytning ur Transport.

De två förbunden organiserar grovt räknat ungefär lika många hamnarbetare. I vissa hamnar är något av förbunden helt dominerande, i andra är "styrkeförhållandet" ganska jämnt.

Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna har i princip pågått sedan förbundet bildades.

ANNONS