Nyskapande digitalisering sker främst inom företag och organisationer i storstäderna. Arkivbild.
Nyskapande digitalisering sker främst inom företag och organisationer i storstäderna. Arkivbild.

Företagare tar få digitala risker

Företag i storstäderna är bättre på att förnya sig digitalt än de på landsbygden – och män driver utvecklingen. Samtidigt tar svenska företag för få risker.

ANNONS
|

Forskare vid företagsekonomiska institutionen på Uppsala universitet har undersökt hur det ser ut med det så kallade digitala intraprenörskapet i svenska företag. Det handlar om hur redan etablerade företag och organisationer förmår att utveckla sig digitalt.

Undersökningen bygger på data från runt 4000 privat- och offentliganställda.

Rapporten pekar på stora geografiska skillnader när det gäller den digitala innovationen. Kompetensen och viljan att driva fram nya lösningar och produkter koncentreras till de större städerna.

- Digital förnyelse drivs ofta i privat sektor. För att företag ska kunna behålla sin konkurrenskraft måste man lägga en stor del vinst för att återinvestera. Man kan lite likna det vid att det är vår tids elektrifiering. Det kommer till landsbygden och offentlig sektor senare, säger Katarina Blomkvist, en av tre författare till studien.

ANNONS

Fjärde industriella revolutionen

På längre sikt kommer den digitala omställningen ge konkurrensfördelar och ökad effektivitet för den som hänger med.

- Om vissa platser hamnar efter under längre tid kommer det till exempel bli dyrare vård och mindre effektiv skola. Det får konsekvenser om man inte kapar det här avståndet, säger Katarina Blomkvist.

Framför allt är det män som leder utvecklingen av nya digitala produkter och tjänster. En förklaring enligt forskarna är att digital förnyelse är överrepresenterad i branscher med fler aktiva män än kvinnor. Innovationen är även kopplad till högre befattningar, där män är överrepresenterade.

Katarina Blomkvist påpekar att det är svårt att veta exakt vad skillnaderna mellan könen beror på.

- Om man anser att det finns vissa strukturer och system som vi lever efter i dag och som är utformade av män, kanske man ska fråga sig om man vill att även den fjärde industriella revolutionen ska drivas av män, säger hon.

ANNONS

- Det kommer få konsekvenser för hur vi organiserar våra framtida liv. Och i dag drivs utvecklingen av män.

Lågt risktagande

Forskarna konstaterar också att svenska företag är dåliga på att förnya sig digitalt. Över 90 procent av de satsningar som görs sker med lågt risktagande inom redan etablerade teknologier eller kundgrupper, vilket är problematiskt på en marknad med allt fler resursstarka globala aktörer.

- Sverige har väldigt fina produkter med bra kvalitet, men ska företagen vara med i det här skiftet måste de ställa om. För att vi ska kunna behålla våra företag och se till att de ligger högt upp i värdekedjan måste det ske ett risktagande.

TT

Fakta: Digitalt intraprenörskap

Intraprenörskap handlar om hur redan etablerade företag och organisationer förmår att förnya sig. Ofta handlar det om att skapa nya produkter och tjänster men det kan också vara nya organisatoriska lösningar, strategier eller affärsmodeller.

Forskare vid företagsekonomiska institutionen på Uppsala universitet har via Ipsos hämtat in 4095 svar under perioden juni till augusti 2018. Målgruppen var anställda inom privat och offentlig sektor.

Datan visar bland annat att män representerar strax under 70 procent av alla aktivt ledande intraprenörer.

En övervägande del, 54 procent, av projekten inom privat sektor kommer från enskilda anställda som tar på sig uppgiften till digital förnyelse.

I offentlig sektor är samma siffra 42 procent. Mer av initiativen där kommer i stället från chefen, 48 procent.

Källa: Intraprenörskompassen 2018

ANNONS