Avgaser från lastbilar ställer till med mycket obehag och elände. Men storföretagen är oeniga om hur hårt EU-kommissionen bör gå fram. Arkivbild.
Avgaser från lastbilar ställer till med mycket obehag och elände. Men storföretagen är oeniga om hur hårt EU-kommissionen bör gå fram. Arkivbild.

Företag ber EU: Ge oss renare lastbilar

Det blåser upp till stormig strid på EU-nivå mellan lastbilstillverkare i bland annat Sverige och en rad andra svenskkopplade företag, däribland Ikea. De senare finns bland dem som vill att EU-kommissionen lägger fram krav på att utsläppen ska minska mer än tre gånger så mycket som lastbilsbranschen föreslagit.

ANNONS
|

Bakgrunden är att kommissionen i mitten av maj ska lägga fram ett förslag om tuffare utsläppskrav på nya lastbilar från 2025. I det ivriga lobbyarbetet inför förslaget har läckta dokument visat att lastbilstillverkarnas samarbetsorganisation Acea tycker att kraven ska vara att mängden utsläppt koldioxid från nya lastbilar minskar med 7 procent till 2025 och 16 procent till 2030.

Vill sänka med en fjärdedel

Men i ett brev som skickats till bland andra kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker och förste viceordförande Frans Timmermans, och som TT tagit del av, skriver 35 stora företag att de vill gå mycket längre och få till 24-procentiga minskningar till 2025. Bland de svenskkopplade företagen som står bakom kravet finns Ikea, restaurangkedjan Max, butikskedjan Cervera, livsmedelsföretaget Polarbröd samt evenemangsbolaget Live Nation.

ANNONS

- Transportsektorn har en stor del av utsläppen, och vi vet att den här sektorn kommer öka framöver. För att kunna begränsa de negativa effekterna på klimatet krävs så mycket mer, det krävs ett ordentligt krafttag, säger Elisabeth Munck, hållbarhetschef för transport och logistik på Inter Ikea Group.

Företagen ber också om en ambitiös plan, med unionens klimatmål för 2050 som bas, för att bara lastbilar som inte ger några utsläpp alls ska få säljas i EU.

"Inte alls orealistiskt"

Hans-Åke Danielsson, pressansvarig på Scania, säger att storföretagens krav inte alls är omöjliga att uppnå, utan snarare går i linje med lastbilstillverkarens affärsmodell mot hållbara transporter.

- Det som Acea och lagstiftaren utgår från är hur utsläppen kan minska med hjälp av enbart tekniken – det vill säga genom bättre motorer, mindre luftmotstånd och så vidare, säger Hans-Åke Danielsson.

ANNONS

- Men utifrån ett helhetsperspektiv, där även effektivare logistik, alternativa bränslen och elektrifiering ingår, är 24 procent inte alls orealistiskt.

TT

Fakta: Företagens förslag

De 35 företagen vill att inom EU ska det krävas att nya lastbilar 2025 ska släppa ut 24 procent mindre koldioxid än i dag.

Dessutom vill de 35 företagen ha en ambitiös tidsplan, med unionens klimatmål för 2050 som bas, för att lastbilar som vid drift inte släpper ut några giftiga gaser alls får säljas i EU.

Enligt företagen skulle det 24-procentiga målet löna sig även rent ekonomiskt. Förutom klimatvinster beräknas det innebära en besparing på 7700 euro (motsvarande drygt 80000 kronor) per lastbil och år.

Företagen skriver att 27 procent av utsläppen i EU i dag kommer från transportsektorn och att tunga fordon står för 26 procent av vägtrafikens koldioxidutsläpp.

ANNONS