Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Maria Malmer Stenergard, miljöpolitisk talesperson för Moderaterna. Arkivbild.

Budgetbeslut skapar bråk om ekobonus

Moderaternas och Kristdemokraternas budgetvinst i riksdagen innebär ett snabbstopp för sjöfartens nya ekobonus, enligt regeringen. Inte alls, regeringen hittar på, hävdar Moderaterna.

- Precis när detta stöd ska börja stoppas det av den budget som riksdagen har röstat igenom, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och kallar det ett "hårt slag mot sjöfarten" och branschens klimatarbete.

Stödet godkändes av EU-kommissionen i höst och gick för 2018 att söka först i slutet av november. Det ska gå till projekt/företag som gör att transporter på väg flyttas till sjön och minskar utsläppen. Det omfattar 150 miljoner, med 50 miljoner per år 2018-2020. Två projektansökningar på sammanlagt 16 miljoner har godkänts.

Pengarna till ekobonusen tas från Naturvårdsverkets förvaltningsanslag och i M/KD-budgeten minskas det anslaget med 50 miljoner till 575 miljoner för 2019. Det innebär enligt infrastrukturministern att ekobonusen försvinner.

Påstår saker

Men Moderaterna tillbakavisar kritiken från Eneroth och anser att han påstår saker som inte stämmer.

"Vi genomför en generell besparing på Naturvårdsverkets förvaltningsanslag. Det är sen upp till regeringen och myndigheten att genomföra den. Allmänt ser vi dock positivt på att transporter sker på ett mer effektivt sätt", skriver Moderaternas miljöpolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard i en skriftlig kommentar.

Moderaterna hävdar att Tomas Eneroth i grunden vet att budgeten inte pekar ut ekobonusen som sparobjekt. I utskottets ställningstagande som rör anslaget där ekobonuspengar tas sägs inget om att den ska bort.

Men Tomas Eneroth pekar på att Kristdemokraterna i en motion som behandlas i betänkandet begär att bonusen slopas, därmed finns det med i beslutsunderlaget, enligt honom.

Inte smita

- Hade Moderaterna velat skydda ekobonusen så hade de fått skriva in det i sitt betänkande, det gjorde de inte. De ska inte försöka smita undan ansvaret för att ta bort ett viktigt stöd för svensk sjöfart, säger Eneroth.

- Det finns inget annat utrymme än att ta bort ekobonussystemet, säger Eneroth vars övergångsregering ska ge Naturvårdsverket ledning om hur budgetbeslutet ska omsättas i praktiken.