Konsumentverket har granskat spelannonser och funnit brister hos många bolag. Arkivbild.
Konsumentverket har granskat spelannonser och funnit brister hos många bolag. Arkivbild.

Brister i spelreklamen – kan begränsas mer

Många av de granskade annonserna för spel svarar inte upp mot reglerna för spelreklam, visar en granskning från Konsumentverket.

ANNONS
|

Spelreklam som brister i måttfullhet, saknar viktig information, är vilseledande och brister i hur bonuserbjudanden presenteras – det är vad Konsumentverket hittat i sin granskning av spelannonser efter det att den nya spellagen trädde i kraft i januari i år. Myndigheten anser att många av de granskade aktörerna bör se över sin marknadsföring.

Bekräftar bilden

Civilminister Ardalan Shekarabi bekräftar bilden som granskningen visar och säger att det är mot den bakgrunden som disciplinära åtgärder har börjat tas.

- Granskningen visar att vi måste fortsätta fokusera på spelreklam. Det är en stor framgångssaga nu att vi nu har en omreglerad marknad där vi har kontroll över marknaden, vilket är en stor skillnad mot före den första januari, då det var vilda västern, säger Shekarabi.

ANNONS

Enligt Konsumentverket lever många av de granskade annonserna inte upp till regelverket. Bland annat saknas Information om åldersgräns och kontaktuppgifter till en stödorganisation i majoriteten av de granskade annonserna i sociala medier och podcasts, enligt Konsumentverket.

- Man kan inte agera som man gjorde före den första januari. Nu gäller svensk lag och följer man inte den svenska lagen så kommer man att kastas ut från den här marknaden, säger Shekarabi.

Skärpa lagen

Regeringen öppnar för att ytterligare skärpa lagen, med fokus på att begränsa volymen av spelreklam.

- Det är för mycket spelreklam helt enkelt. Det har tillsatts en utredning som har i uppdrag att titta på olika metoder för begräsning. Det kan handla om att upplysa om riskerna, visa hur mycket man förlorat, om var och när spelreklam får sändas. Det kan också vara att marknadsföring av vissa spelformer helt ska kan förbjudas, säger Ardalan Shekarabi.

ANNONS

Förslaget väntas komma nästa år.

En sammanfattning av Konsumentverkets granskning har enligt myndigheten skickats till spelbranschen.

TT

ANNONS