Produktion av en Boeing 737 Max 8. Flygplanstillverkaren uppger nu att man från och med april drar ner på produktionen av den olyckdrabbade modellen, från 52 till 42 plan i månaden. Arkivbild.
Produktion av en Boeing 737 Max 8. Flygplanstillverkaren uppger nu att man från och med april drar ner på produktionen av den olyckdrabbade modellen, från 52 till 42 plan i månaden. Arkivbild.

Boeing bekräftar: Fel i nödsystem låg bakom

Produktionstakten för Boeings olycksdrabbade flygplansmodell 737 Max 8 dras ned med 20 procent, meddelar flygtillverkarens vd. Ett fel i flygplanets nödsystem bekräftas vara orsaken till två förödande flygkrascher det senaste halvåret.

ANNONS
|

Från och med mitten av april kommer produktionen minskas med 20 procent, vilket motsvarar tio flygplan i månaden, uppger vd Dennis Muilenberg i ett pressmeddelande. Beskedet kommer efter att länder världen över beslutat att inte flyga med 737 Max8-plan innan orsaken till olyckorna fastställts och felen åtgärdas.

Minskningen av produktionen kommer inte innebära uppsägning av personal, enligt Boeing.

346 människoliv

Leveransen av Boeing 737 Max8 stoppades efter två dödsolyckor med flygplansmodellen. I höstas kraschade ett Lion Air-plan av modellen 737 Max8 i Indonesien med 189 människor ombord. Den andra skedde i mars, då ett plan störtade kort efter att ha lyft från den etiopiska huvudstaden Addis Abeba. Samtliga 157 ombord omkom, fyra av dem svenskar. Tillsammans krävde de båda olyckorna 346 människoliv.

ANNONS

Boeings vd säger att företaget nu har kännedom om att de två krascherna i Indonesien och Etiopien orsakats av en "serie händelser". Gemensamt för de båda olyckorna var att det digitaliserade nödsystemet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som fanns i planen, aktiverades felaktigt.

En tidigare, preliminär rapport om Lion Air-planet har visat att piloterna förlorade kontrollen över planets styrning efter att nödsystemet gått i gång. Felet i nödsystemet har dock inte kunnat pekas ut som olycksorsak förrän nu.

Särskild kommitté

Dennis Muilenberg konstaterar att det är Boeings ansvar att eliminera risken för sådana olyckor och säger att man vet hur det ska åtgärdas. Bland annat ska arbetet med en uppdatering av flygplanets mjukvara fortsätta.

Vd:n har även bett bolagets styrelse att utse en särskild kommitté som ska utreda hur Boeing tillverkar och utvecklar flygplan. Denna ska sedan komma med förslag på förbättringar för 737 Max8 och andra flygplanssystem.

Boeings aktie föll med omkring en procent i USA-handeln efter beskedet på fredagen. I efterhandeln fortsätter aktien ned med 1,6 procent.

TT-AFP-Reuters

Fakta: Boeing 737 Max8

Amerikanska Boeings flygplansmodell 737 Max8 används för kort- och medeldistansflygningar. Modellen är en utveckling av världens vanligaste passagerarflygplan 737 och anses vara världens mest tekniskt avancerade trafikflygplan.

Sedan lanseringen 2017 har över 5000 exemplar beställts och omkring 370 levererats världen över.

Det som främst skiljer den aktuella modellen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystemet, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart – om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns. Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

ANNONS