Suget efter nya Barbiedockor tycks aldrig sina. Arkivbild.
Suget efter nya Barbiedockor tycks aldrig sina. Arkivbild. Bild: Nick Ut/AP/TT

Barbie lyfte Mattel

Barbies popularitet håller i sig. När tillverkaren Mattel redovisade sin kvartalsrapport visade den kraftigt förbättrade siffror, och nyckeln till det är just Barbiedockan.

ANNONS

Hela leksakstillverkarens försäljning gick under årets tredje kvartal upp 10 procent, och längst fram i försäljningsökningen är den nu över 60 år gamla ikoniska och kontroversiella Barbiedockan.

Suget efter en ny Barbie ökade med 29 procent mot samma period i fjol.

Det gör att företagets nettovinst blev 316 miljoner dollar, eller motsvarande 2,7 miljarder kronor – en ökning med 348 procent jämfört med tredje kvartalet 2019.

– Det här var ett mycket starkt kvartal för Mattel, kommenterar vd:n Ynon Kreiz, vars företag för hela året fortsatt visar röda siffror.

Nuvarande minus 3,9 miljoner dollar ska dock jämföras med underskottet på 214 miljoner dollar vid den här tidpunkten förra året.

ANNONS

Mattels aktie steg åtta procent efter det positiva beskedet om att försäljningen gått bättre bättre än förväntat under coronapandemin.

Det bådar gott inför julhandeln, men samtidigt höjs varningsflaggor för att nya utbrott av viruset och fortsatt ansträngd ekonomi för hushållen kan påverka julklappsinköpen negativt.

ANNONS