American Express, som tyngts av pandemin, visade kraftigt ökade intäkter under tredje och fjärde kvartalet, främst på grund av privat konsumtion. Arkivbild.
American Express, som tyngts av pandemin, visade kraftigt ökade intäkter under tredje och fjärde kvartalet, främst på grund av privat konsumtion. Arkivbild. Bild: Steven Senne/AP/TT

American Express ökar intäkterna

ANNONS

Kreditkortsföretaget American Express, som tyngts av minskad konsumtion under pandemin, visade kraftigt ökade intäkter under tredje och fjärde kvartalet – främst på grund av privat konsumtion i samband med högtiderna.

Vinsten ökade till 1,7 miljarder dollar, motsvarande 16 miljarder kronor, från 1,4 miljarder dollar, motsvarande drygt 13 miljarder kronor året innan.

Resultatet var över analytikernas förväntan.

De ökade intäkterna drivs främst av privat konsumtion. Företagskonsumtionen är fortfarande två tredjedelar lägre än 2019 års siffror.

Utsikterna framåt har skruvats upp: American Express skriver i årsredovisningen att intäkterna under 2022 väntas öka med 18 till 20 procent.

ANNONS