Många äldre konsumenter behöver personligt stöd, enligt Konsumentverket. Arkivbild.
Många äldre konsumenter behöver personligt stöd, enligt Konsumentverket. Arkivbild. Bild: Jeff Chiu/ AP/ TT

Allt fler kommuner saknar konsumentvägledning

Inställda flyg, dåliga hantverkare eller produkter som inte alls ser ut som utlovat när de dimper ner i brevlådan. Skälen till att söka konsumentvägledning hos kommunen kan variera. Men allt färre erbjuder tjänsten, visar en ny kartläggning.

ANNONS

Tre av fyra konsumenter får varje år problem med någonting de köpt enligt Konsumentverket, som undersökt tillgången till konsumentvägledning runt om i landet. Resultatet är oroande, menar verkets generaldirektör Cecilia Tisell – 111 kommuner ger ingen vägledning alls till sina invånare.

"Fysiska möten med ett mer personligt stöd spelar stor roll för många konsumenter, inte minst för många äldre, och det är något som enbart de kommunala konsumentvägledarna kan ge. Att det stödet försvinner på allt fler platser är en oroväckande utveckling", säger Cecilia Tisell i ett pressmeddelande.

Tjänsten innebär ofta att kommunens invånare har möjlighet till att boka möten med en vägledare, som kan hjälpa till med konsumentfrågor eller eventuella tvister med företag. 24 kommuner har lagt ner sin vägledning det senaste året.

ANNONS

Pandemin har tvingat många till att ställa om sina köpvanor, något som Christine Fransholm, ordförande för Konsumentvägledarnas yrkesförening, ser som ytterligare ett skäl till att kommunerna bör erbjuda tjänsten.

"Konsumentvägledning behövs inte bara för utsatta grupper utan för alla", säger hon i pressmeddelandet.

ANNONS